Terveiset kuvataidekasvatuksesta

PIKKU PRINSSI

”- Ei voi tuntea muuta kuin sen, minkä itse on kesyttänyt, kettu sanoi. ”Ihmisillä ei ole enää aikaa tuntea mitään. He ostavat kaupoista valmiiksi tehtyjä tavaroita. Kesytä minut”, sanoi kettu Pikku Prinssille. Niin lapsi kesyttää maailman omakseen ja maailma kesyttää lapsen omakseen. Sormien päät, silmien liikkeet, hermojen radat, aivojen salaiset sopukat, silmien liikkeet, sormien päät … laajenevissa kaarissa maailman kehät säteilevät pienelle lapselle väreinä, muotoina, tiloina, makuina, värähdyksinä. Kesyttäminen on käsittämistä, käsin koskettamista, kiinni tarttumista, tunnustelua, tunnistamista, valon säikeitä sormenpäistä vatsapohjaan ja välähdyksiä silmissä – kunnes sormista kaartuu viiva, toinen, kolmas. Kunnes viivat asettuvat vierekkäin, lomittain, sisäkkäin, ja väriympyrän keskellä hehkuu suuri punainen ruusu.”

Vauvan värikylpy. Vauva levittelee käsillään värjäävää ainetta alustaan.

Kuva 1. Porin Taidemuseo 19.6.2013

Kiitos niille sadoille Itä-Suomen yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijoille, jotka ovat vuosien varrella osallistuneet kuvataidekasvatuksen opintojaksolle ja tehneet opetustyöstäni kiehtovaa, mielekästä ja ennen kaikkea hauskaa!

Asta Kuusinen
Kuvataidekasvatuksen yliopistonlehtori