Avuksi ja hyödyksi: viitteidenhallintaohjelmat

Tämä osio on sinulle, joka haluat tutustua viitteidenhallintaan Zoteron tai Mendeleyn avulla. Tähän osioon ei liity ennakkotehtävää.

Tuskailetko välillä viittausten ja lähdeluettelon tekemisen kanssa? Joudutko usein tarkistamaan, missä muodossa omalla tieteenalallasi viitataan? Lähdeviitteiden hallintaohjelma on hyödyllinen apuväline kaikille tieteellisten tekstien tekijöille.

Mitä viitteidenhallintaohjelmalla voi tehdä?

• Tallentaa viitteitä ja hakutuloksia suoraan eri tietokannoista ja hakupalveluista (esim. UEF-Primosta, kansainvälisistä tietokannoista, Google Scholarista jne.). Ohjelmassa löytämäsi lähteet pysyvät tallessa.
  • Lisätä viitteet omaan tekstiisi Wordissa haluamallasi viittaustyylillä.
  • Luoda lähdeluettelot yhdellä napin painalluksella. Lähdeluettelo päivittyy sitä mukaa, kun lisäät tekstinsisäisiä viitteitä.

Itä-Suomen yliopiston kirjasto tarjoaa opiskelijoilleen ja henkilökunnalleen tukea kahden ilmaisen viitteidenhallintaohjelman, Zoteron ja Mendeleyn, käyttöön. Viitteitä voi siirtää suoraan monista eri tietokannoista, tai niitä voi kirjoittaa myös itse. Jos mietit, kumman viitteidenhallintaohjelman valitsisit, kokeile avoimen lähdekoodin Zoteroa.

Lue lisää viitteidenhallintaohjelmista ja ota ohjelma käyttöösi lyhyiden videotutoriaalien avulla kirjaston kotisivulta (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Päivitetty: 8/2023