Arto Urtti kollegana ja ystävänä

Biofarmasian professori Arto Urtti täytti 60 vuotta joulukuussa 2016. Tätä juhlistetaan järjestämällä tieteellinen symposium ”30 Years of Drug Delivery Research” Kuopiossa 12.–13.6.2017. Ohjelma kattaa kaikki Arto Urtin päätutkimusalat: silmälääkinnän, transportterit ja farmakokinetiikan sekä nanoteknologian.

Kokemuksemme Artosta opiskelukaverina, kollegana ja ystävänä ulottuvat jo 1970-luvulle saakka. Arto aloitti proviisoriopinnot yhdessä Petterin kanssa jo vuonna 1975, jolloin Kuopion korkeakoulun farmasia oli vielä aivan beibi-vaiheessa. Opiskelijat olivat koekaniineita ja pioneereja. Farmasia oppi kouluttamaan – me opettelimme oppimaan.

Opiskeluaikoina tuntui välillä, että opiskelimme enemmän elämää kuin farmasiaa. Artolle musiikki on aina ollut tärkeää, samoin syvien arvojen pohdiskelu. Musiikkia kuunneltiin, sen mukana tanssittiin ja samalla elämän tarkoitusta pohdittiin usein aamutunneille asti milloin Lehtimajalla, milloin Henrin pubissa tai muissa juhlapaikoissa. Myöhemmin myös Amerikan baareissa ja rock-klubeissa.

Opimme myös oppimaan. Havaitsimme, että monien sen aikaisten yliopisto-opettajien pedagogiset taidot eivät tarjonneet meille hyvää ajankäytön ja oppimisen suhdetta. Siispä vietimme aikaamme muualla ja luimme mieluummin intensiivisesti ja omatoimisesti tentteihin.

Kaikenlainen lukeminen – kaunokirjallisuuden, henkilöhistorioiden, dekkareiden, sarjakuvien ja jossain määrin myös oppikirjojenkin – täytti meidät tiedolla, jopa niin että jo alle kolmikymppisinä koimme olevamme kovinkin viisaita ja osaavia. Elämä kuitenkin opetti myös vakavan puolensa, itse kullekin tavallaan.

Proviisoriopintojen kahden viimeisen vuoden aikana kiinnostus tutkimukseen heräsi ja Artonkin ote oman apteekin tavoittelusta lipesi heti kättelyssä. Harva lienee sitä ihan lehtien palstoilla julistanut, kuten me Arton kanssa yhdessä aikanaan teimme. Apteekkarin uralla tähtäämisen sijaan hakeuduimme kukin itseämme kiinnostavien farmasian alojen piiriin vakaasti päättäen uhrata uramme tieteen hyväksi. Se linja ei meidän kaikkien kohdalla sitten ihan loppuun saakka pitänyt, Artolla kylläkin.

Arto loi heti alusta lähtien uutta farmasian tutkimuksen kulttuuria suomessa – farmakologian ja farmasian teknologian ja biofarmasian yhdisteleminen, kontaktit heti alkuvaiheessa farmasian alan ulkopuolisiin lääketieteen, biotieteiden, tekniikan, polymeerikemian, sähkökemian tutkijoihin olivat varsin nopeasti Kuopion yliopiston farmasian laitoksella arkipäivää.

Myös kansainvälisten kontaktien ja toiminnan osalta Arto oli kuopiolaisen farmasian edelläkävijä. Lukuisilla yhteisillä kongressimatkoilla ja vierailuilla ulkomaisiin tutkimuslaitoksiin verkotuimme porukalla sen aikaisen mittapuun mukaan varsin laajasti. Ja siinä samalla tuli tutustuttua paikallisiin rock-klubeihin ja muihin kulttuuririentoihin niin ikään varsin perusteellisesti.

Kontaktit lääketeollisuuteen ovat niin ikään olleet tärkeä osa silloin luotua tutkimuskulttuuria. Alkuvaiheessa tilanne oli varmaankin sellainen, että kotimainen lääketeollisuus oli ehkä enemmän antavana, kuin saavana osapuolena, mutta vuosien saatossa tilanne muuttui kaikkien osapuolien osalta antoisaksi yhteistyöksi. Arton johdolla syntyi jo silloin kokonaisuuksia, joita nykyisin kutsutaan innovaatio-ekosysteemeiksi.

Artolle tutkimus ja tiede ovat tärkeitä, ja nimenomaan osana elämää sen rikastuttajana. Hänen avarakatseisuutensa myötävaikutuksesta Suomeen on syntynyt pysyvä ja tuloksekas farmasian tutkimuskulttuuri. Lähtökohtaisesti melkein tyhjästä.

Arton toiminnassa on aina yhdistynyt tärkeällä tavalla vaativuuden ja kannustavuuden yhtälö. On ollut suuri ilo ja kunnia saada työskennellä hänen kanssaan vuosikymmenten varrella. Hän on ollut meille esimerkillinen kollega, mutta ennen kaikkea erinomainen ystävä.

Petteri Paronen ja Jukka Mönkkönen

Petteri Paronen on virkavapaalla Kuopion kaupunginjohtajan tehtävästä. Jukka Mönkkönen on Itä-Suomen yliopiston rehtori.