Tie varhaiskasvatuksen opettajaksi

On kiistatonta, että varhaiskasvatusvuosien aikana rakennetaan perusta tulevalle oppimiselle ja hyvinvoinnille. Päiväkotien varhaiskasvatus on osa koulutus- ja sivistysjärjestelmää ja hyvä opettaja on avainasemassa laadukkaan oppimisympäristön suunnittelussa ja toiminnan toteuttamisesta. Hyvistä opettajista on pulaa – onneksi varhaiskasvatuksen koulutus on alkanut kiinnostaa.

Kaksi varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijaa istuvat rakentamassa pientä tornia palikoista.

Kuva1. Varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksessa rakennetaan yhdessä pohjaa lasten elinikäiselle oppimiselle ja hyvinvoinnille.

Itä-Suomen yliopistossa varhaiskasvatuksen puolella aloittaa kaiken kaikkiaan 139 uutta ja innostunutta opiskelijaa. Hakijoita oli peräti 459 kappaletta. Opiskelijavalinnoissa on tänä keväänä ollut mukana kolme uutta hakukohdetta varhaiskasvatuksen opettaja (3 v) -koulutuksen lisäksi: avoimen yliopiston väylä, varhaiskasvatuksen opettaja + maisteri (3 v + 2 v) ja varhaiskasvatuksen maisterikoulutus (2 v). Avoimen yliopiston väylä -hakukohteessa koulutukseen haetaan aiempien kasvatustieteellisten perusopintojen perusteella ja hakija ei osallistu Vakava-kokeeseen. Soveltuvuuskokeeseen hän kuitenkin osallistuu.

Varhaiskasvatuksen maisterikoulutus oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa hakukohteena. Sen tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen asemaa osana koulutus- ja sivistysjärjestelmää. Maisteriopintojen aikana asiantuntijuus syvenee erityisesti johtajuuden näkökulmasta.

Varhaiskasvatuksen koulutus ja koko Itä-Suomen yliopisto toivottaa uudet opiskelijat sydämellisesti tervetulleeksi akateemiseen yhteisöön. Yhdessä rakennamme lapsillemme vahvempaa tulevaisuutta.

Kirjoittajat:

Nina Sajaniemi
Itä-Suomen yliopisto, varhaiskasvatuksen professori

Salla Martinsén
Itä-Suomen yliopisto, amanuenssi, varhaiskasvatuksen koulutus ja luokanopettajakoulutus