Me teemme uutta varhaiskasvatuksessa

Aloitamme Itä-Suomen yliopistossa uuden kasvatustieteen maisterin linjan. Muutokset varhaiskasvatuksen lainsäädännössä, varhaiskasvatuksen vaativat tehtävät ja asiantuntijuuden lisäämisen tarve ovat saaneet meitä kehittämään Johtamisen, kehittämisen ja tutkimuksen maisteritutkinnon linjan varhaiskasvatuksen oppiaineeseen. Aiempi linja, joka edelleen on olemassa, kohdentuu enemmän opettajuuteen ja sen kehittämiseen sekä syventämiseen.  

Varhaiskasvatuksen laadun nostaminen on ollut pitkään erityisen suuren ylikansallisen kiinnostuksen kohteena. Muun muassa OECD ja EU ovat kannanotoissaan painottaneet varhaiskasvatuksen laadun merkitystä lasten kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Varhaiskasvatuksen siirto osaksi muuta koulutusjärjestelmää meillä Suomessa pyrkii varmistamaan ja vahvistamaan institutionaalisen varhaiskasvatuksen roolia osana kansallista koulutusjärjestelmää ja lasten eheää oppimispolkua.  Taustalla muutoksessa on myös tutkimustieto. Tutkimus on osoittanut, että se, miten varhaiskasvatuspalvelut on rakennettu, ohjattu ja johdettu, vaikuttaa myös varhaiskasvatuksen laatuun. 

Uusi maisterikoulutuksemme on räätälöity nimenomaan varhaiskasvatuksen tarpeisiin. Olemme tehneet itseasiassa aivan uudenlaista koulutusta. Vastaavaa ei tietääksemme Suomesta löydy. Tällä uudella tutkinnon linjalla opiskellaan johtamista moninaisesti, pohditaan varhaiskasvatuspolitiikkaa ja sitä, miten opetussuunnitelmat ja niiden implementointi ohjaavat nykyistä työtä tai sitä, miten kehittää osaamista organisaatiossa. Ajankohtaiset teemat kuten lasten tuki ja tuen järjestelmä, inklusiivinen johtaminen tai muuttuva kompleksinen ympäristö ja verkostot ovat mukana opetussuunnitelmassamme. Meillä on kaksi harjoittelua, joissa voimme oppia uutta päiväkodin johtamiseen, varhaiskasvatuksen kehittämiseen, projektityöhön tai tutkimukseen liittyen. Uudenlaista varhaiskasvatuksen tietoa ja osaamista tämänhetkisessä yhteiskunnassa todellakin tarvitaan. Tarvitaan vahvaa asiantuntijuutta pitämään huolta varhaiskasvatuksen laadusta ja luomassa uudenlaista toimintakulttuuria. Mikäli on aikomus hakeutua jatko-opintoihin ja tohtorintutkinnon tekemiseen, niin maisterin tutkinto antaa tähän hyvän pohjan. Tutkimusmenetelmäopinnot tukevat oman tutkielman laatimista. Tutkielman voi tehdä yksin tai yhdessä parin kanssa. Koulutuksessa käymme läpi johtamisen tutkimuksia, mikä tarjoaa monipuolisen tutkimusympäristön ja asiantuntevan ohjauksen johtamiseen suuntautuville opinnäytetöille. 

Kirsikkana kakussa on tutkinnossa Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopinnot (25 op), jotka tuottavat osaamista organisaatioiden johtamiseen monipuolisesti ja monitieteisesti. Osaamisen vahvistaminen sisältää aina uuden teoreettisen tiedon oppimista, uusien taitojen oppimista huomioiden myös sen, että tuleva asiantuntija kykenee reflektoimaan oman toimintansa lisäksi myös laajempia yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja niiden taustoja. 

Kuvituskuva Pixabay
Kirjoittaja
Päivi Pihlaja

Päivi Pihlaja

Professori, erityisesti varhaiskasvatus

Itä-Suomen yliopisto