Monimuoto-opiskelulla varhaiskasvatuksen opettajaksi Itä-Suomen yliopistossa – 75+ monimuotokoulutuksen ensimmäiset opiskelijat uunista ulos!

Kuva: Pixabay

Varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavien opintojen (75 op, monimuoto) ensimmäiset opiskelijat valmistuvat tänä keväänä Itä-Suomen yliopistosta. Valmistumisensa jälkeen opiskelijat ovat kelpoisia toimimaan varhaiskasvatuksenopettajina päiväkodissa ja esiopetuksessa. Maisteritaustaisille opiskelijoille opinnot luovat samalla polun päiväkodin johtajan tehtäviin. Opinnot koostuvat varhaiskasvatuksen ammatillisista opinnoista (60 op) sekä kahdesta harjoittelusta päiväkodin lapsiryhmässä (15 op). Koulutuksen monimuotoisuus on mahdollistanut opintojen rakentamisen osaksi opiskelijoiden arkea ja työelämää – tämä on huomioitu myös opetusohjelman ja opetusaikataulujen suunnittelussa.

Koska kyseessä on monimuotokoulutus, voi opintoja suorittaa missä tahansa Suomen kolkassa. Monimuotokoulutukseen kuuluu sekä etä- että lähiopintoja. Koulutuksen lähiopetusjaksot on rakennettu opiskelijoiden toiveita kuunnellen. Tämä tarkoittaa sitä, että lähiopetusjaksot on pyritty ajoittamaan tiiviiksi paketeiksi, jolloin Joensuun kampukselle ei tarvitse matkustaa parin tunnin takia. Lähiopetusjaksoja on ollut lukuvuoden aikana noin neljä ja ne ovat olleet 1–3 päivän mittaisia. Lähiopetuspäivät ovat koostuneet useiden käytännönläheisten opintojaksojen oppitunneista pitäen sisällään mm. lapsiryhmien kanssa toimimista, taito- ja taideaineiden sisältöalueita sekä tekniikoita ja tietenkin leikkiä. Ennen kaikkea lähiopetus on mahdollistanut vielä tiiviimmän ryhmäytymisen opiskelijoiden välillä ja aktiivisen vuorovaikutuksen opettajien kanssa.

Vahvan pohjan päälle on hyvä rakentaa

75+ monimuotokoulutuksessa opiskelevat ovat pohjakoulutukseltaan joko kasvatustieteen kandidaatteja (KK) tai maistereista (KM).  Tämä koulutustausta näkyy opiskelijaryhmän opiskelutaidoissa: opiskelijat ovat hyvin itseohjautuvia, innostuneita, uteliaita ja pohtivia. Koska aiempien opintojen pohjalta löytyy vahvaa kasvatustieteellistä osaamista, on opintojen avulla ollut vaivatonta lähteä syventämään omaa asiantuntijuutta sekä rakentamaan identiteettiä varhaiskasvatuksen opettajana. ”Tämä näyttäytyy opettajille opiskelijoiden vahvana oppimismotivaationa, haluna ymmärtää ja todella sisäistää oppimansa”, varhaiskasvatuksen yliopisto-opettaja ja väitöstutkija Minna Laitinen kommentoi.

75 + opiskelijaryhmä on ollut keskimääräistä opiskelijaryhmää pienempi, mikä on mahdollistanut paljon aikaa opiskelijoiden ja opettajien keskinäiselle, pohtivalle keskustelulle sekä reflektoinnille. Tulevana lukuvuotena tiivistetään yhteistyötä myös toisen (1000+) monimuotokoulutuksen kanssa, jolloin opiskelijoiden kokemusten vaihto, keskustelut ja erilaisten näkökulmien pohtiminen vahvistuu entisestään. Kokemukseen pohjautuvaa osaamista sekä reflektoivaa keskustelua voidaan pitää monimuotokoulutuksien ehdottomina vahvuuksina.

”Opintojen alussa ryhmäkoko hieman mietitytti, mutta lopulta se on mahdollistanut valtavan paljon. Näin opettajan näkökulmasta vaikuttaa siltä, että tämä sisältöalueisiin keskityttävä koulutus vastaa opiskelijoiden tarpeisiin ja syventää opiskelijoiden ymmärrystä  varhaislapsuudesta.” (Minna Laitinen).

”Vastaavanlaisia havaintoja on tullut myös opiskelijoiden suunnalta. He ovat kokeneet koulutuksen syventävän ja laajentavan käsitystään varhaiskasvatusikäisten lasten kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta sekä tarjoavan konkreettisia työkaluja varhaiskasvatuksen käytäntöön ja havainnointiin”, kommentoi varhaiskasvatuksen yliopisto-opettaja Venla Hytönen.

75+ monimuoto-opinnot toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston oppimiskeskus Chydeniuksen kanssa.  Seuraavaa sisäänottoa 75+ opiskelijoille suunnitellaan syksylle 2023. Mikäli koet, että 75+ opinnot voisivat olla sinun reittisi varhaiskasvatuksen asiantuntijaksi, seuraa tiedotusta UEF:n tulevista hakukohteista alla olevasta linkistä.

Kirjoittaja:

Venla Hytönen, yliopisto-opettaja, Itä-Suomen yliopisto