Yhteistyö Verratonta laatua -hankkeen kanssa

FCLab.lukio III -hanke on tehnyt tiivistä yhteistyötä Verratonta laatua -hankkeen kanssa, joka keskittyy normaalikoulujen lukioiden laadun kehittämiseen. Verratonta laatua -hanke tukee opiskelijoiden yksilöllistä ja yhteisöllistä oppimisprosessia sekä opettajien työtä tarjoamalla monipuolisia välineitä ja menettelytapoja. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden ja opettajien hyvinvointia sekä laaja-alaista oppimista.

Osana tätä yhteistyötä FCLab.lukio III -hanke on tuottanut laatukortit, jotka keskittyvät fyysiseen ja teknologiseen oppimisympäristöön. Laatukorttien teemoina ovat esteettömyys, joustavuus, teknologia ja digitaalinen oppiminen sekä valot ja akustiikka.

Esteetön opiskeluympäristö

Tavoitteena on luoda oppimisympäristö, joka on esteetön kaikille opiskelijoille. Tämä tarkoittaa tiloja, jotka ovat saavutettavissa ja turvallisia, sekä mukautettavissa erilaisiin tarpeisiin. Esteettömyys huomioidaan myös digitaalisessa ympäristössä, jossa verkkosivut ja oppimisalustat ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä.

Oppimisympäristön joustavuus

Joustava oppimisympäristö mukautuu helposti erilaisiin oppimistilanteisiin ja opetusmenetelmiin. Muunneltavat tilat ja siirrettävät kalusteet mahdollistavat tilojen nopean ja helpon muokkaamisen. Lisäksi tiloissa on riittävästi pistorasioita ja dataliitäntöjä, ja akustiikka sekä valaistus on suunniteltu tukemaan oppimista.

Valot ja akustiikka

Hyvä valaistus ja akustiikka ovat keskeisiä opiskelijoiden hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta. Valaistuksen tulee olla riittävä ja säädettävä, ja luonnonvaloa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan. Akustiikan osalta pyritään vähäiseen melutasoon ja tarvittaessa äänieristettyihin tiloihin.

Teknologia ja digitaalinen oppimisympäristö

Digitaalinen oppimisympäristö sisältää erilaisia sovelluksia ja ohjelmistoja, jotka tukevat oppimista. Teknologian tulee olla helposti käytettävissä ja integroitu opetukseen. Laitteet ja ohjelmistot ovat ajanmukaisia ja toimivia, ja henkilöstöllä on riittävät taidot niiden pedagogiseen hyödyntämiseen. Digitaalinen oppimisympäristö tukee opetussuunnitelman tavoitteita ja tarjoaa mielekkäitä oppimiskokemuksia.

Yllä kuvatut sisällöt ovat lyhennelmiä laatukorttien sisällöistä, jotka ovat yhtenä osana lukion laatukäsikirjaa. Mielenkiinnolla jäämme odottamaan laatukäsikirjan julkistamista!