Surrealistinen valokuvakollaasi KU5-opintojaksolla

Valokuvaus, Ku5, paikallinen vapaaehtoinen moduuli (2 op)
Tehtävä: SURREALISTINEN VALOKUVAKOLLAASI
Tavoitteena oppia tunnistamaan surrealistisen kuvailmaisun piirteitä ja toteuttaa surrealistinen teos valokuvia editoiden.
Tässä toteutuvat lukion kuvataiteen opetussuunnitelman kohdat:
– opiskelijan visuaalisen kulttuurin monilukutaito ja kielitietoisuus
– visuaalisen kulttuurin ymmärtäminen ja ilmaiseminen
-oman identiteetin rakentuminen
– visuaalisen ja digitaalisen sisällön havainnointi, tuottaminen, tulkitseminen
– kuvallisen viestinnän taitojen kehittäminen digitaalisin välinein
SURREALISMI
Surrealismi on maailmansotien välillä vaikuttanut taiteen ja kirjallisuuden antiporvarillinen ja perinteisiä arvoja vierastanut suuntaus. Suuntauksen huippukausi sijoittuu ajalle 1924–1930. Toisen maailmansodan jälkeen surrealismi vaikutti vielä suuresti Euroopan ja Yhdysvaltojen taiteessa.
Surrealismi on nähty vastareaktiona rationaaliselle, järkiperäiselle taiteelle, ennen kaikkea kubismille. Surrealistien pyrkimyksenä oli tuoda ihmisen tiedostamaton ja alitajuinen esiin. Taiteilijat perustivat ajatuksensa Sigmund Freudin teorialle ihmisen tajunnan jakautumisesta yliminään ja piilotajuntaan (minä ja yliminä. ks. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sigmund_Freud). Surrealistit etsivät tietä sattumien ja unien hallitsemaan ”ylitodelliseen”. Suuntauksen keskeisiä hahmoja ovat Salvador Dalí, René Magritte ja Max Ernst ja Man Ray. Surrealismi ilmenee maalauksina, veistoksina, valokuvina ja elokuvina. https://ku1tuusulanlukio.wordpress.com/kurssin-sisallot/taidehistoria/surrealismi/
TEHTÄVÄ
Etene näin: 1. Ideointi – 2. Kuvamateriaalinen kerääminen – 3. Kuvien yhdistäminen, kuvakollaasin luominen editoiden.
Tee ensin luonnoksia piirtäen. Mieti, mitä kuvamateriaalia tarvitset ja mille taustalle tulet ne sijoittamaan ja miten. Kuvatessasi huomioi valo ja perspektiivi. Näistä kuvista tulet poistamaan ympäristön myöhemmin, joten objektit kannattaa kuvata selkeää ja kontrastista taustaa vasten. Ota vielä vähintään yksi kuva taustakuvaksi äsken ottamillesi asioille. Tähän taustakuvaan sijoitat (kuvanupotus) ottamiasi irrallisia asioita. Tavoittele epätodellista lopputulosta, mutta joka näyttää uskottavalta luomukselta. Omien valokuvien lisäksi voit käyttää vapaasti kuvia Unsplash- tai Pixabay-sivustoilta. Tällöin sinun tulee mainita kuvalähteet.
Inspiraatioita esim: https://www.onniwiljami.com/fineart https://anttikarppinen.com/ https://www.youtube.com/watch?v=_IVReJd0XJQ&t=692s
PHOTOPEALLA TYÖSKENTELY
Mikä on Photopea, tässä AI antama kuvaus:
Photopea on ilmainen, selainpohjainen kuvankäsittelyohjelma, joka muistuttaa ulkoasultaan ja toiminnoiltaan Adobe Photoshopia. Se mahdollistaa kuvien muokkaamisen, grafiikan luomisen sekä erilaisten tiedostomuotojen, kuten PSD- ja XCF-tiedostojen, käsittelyn suoraan verkkoselaimessa ilman ohjelmiston asentamista (ei siis tarvitse rekisteröityä). Photopea on monipuolinen työkalu, joka tukee sekä rasteri- että vektorigrafiikkaa. Sen avulla voi tehdä monenlaisia kuvankäsittelytehtäviä, kuten kuvien koon muuttamista, valokuvien retusointia, kuvitusten luomista ja jopa verkkosivujen suunnittelua. Photopea tukee useita eri tiedostomuotoja, kuten PSD, XCF, JPG, PNG, GIF, SVG ja PDF.
Tavoitteena oppia valokuvan muokkausta Photopea-ohjelmalla. Opetellaan keskeiset työkalut, kuten, alkuperäisen kuvan koon ja värien säätö, tasojen käyttö ja niiden merkitys, kuvan transformointi sekä vaihtoehtoiset taustan poistotyötavat: objektin valintatyökalu, vektorimaski, pyyhekumi ja lassotyökalut. https://www.photopea.com/
ITSEARVIOINTI
Lopuksi teoksen tekijä arvioi sanallisesti taiteellista työtään surrealistisena teoksena. Sekä lataa valmiin kuvakollaasinsa Class Roomin oppimisympäristöön tai Padletiin.

KUVA: ahp, kuvankäyttölupa kysytty tekijältä.

KUVA: Enni Hyvönen, kuvankäyttölupa kysytty tekijältä.
Kirjoittaja: Jaana Tanskanen
Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun Tulliportin normaalikoulun lukion kuvataiteen opettaja