Opiskelijat CUDIS on the Road -kiertueella

Kirjallisuuden opiskelijat Kristiina Janhunen ja Henna Ehrukainen osallistuivat CUDIS on the -Road -kiertueelle lokakuussa 2024. Kohteina olivat Pohjois-Karjalan maakunnassa toimivat Nature Line Cutlery oy ja Valamon luostari. Miten reissu sujui? Tässä jutussa Kristiina ja Henna kertovat, mitä uutta he oppivat, ja mitä hyödyllistä tietoa matkalta tarttui mukaan.

Ekologisia innovaatioita Nature Line Cutlery oy:ssä

Nature Line Cutleryn puukuiduista valmistettuja aterimia.
Kuva: Nature Line Cutleryn tuotteita.

Suuntasimme päivän aluksi Outokumpuun, jossa sijaitsee ekologisia puukuituaterimia valmistava Nature Line Cutlery oy. Yrityksen toimintaa esitteli meille Jarno Saarinen. Keskustelimme aluksi Saarisen kanssa yritystoiminnasta, jonka jälkeen osallistuimme tehdaskierrokselle. Outokummun lisäksi yrityksellä on markkinoinnin toimipiste Vantaalla. Idea biokomposiittien käyttöön lähti Saarisen mukaan liikkeelle vuonna 2018. Nykyinen yritysmuoto perustettiin vuonna 2020.

Ympäristöystävällisistä aterimista on olemassa eri malleja, jotka sopivat eri tilaisuuksiin, arkeen ja juhlaan. Aterimet valmistetaan puuteollisuuden jätemateriaaleista. Näitä materiaaleja ovat puun ympärys ja rungon ylijäämä. Tuotteissa käytetään myös selluloosateollisuudesta tulevaa mäntyöljyä. Jopa 99,8 prosenttia ruokailuvälineiden materiaalista on siis puuta. Erityistä on se, että ruokailuvälineiden valmistusprosessissa hiilijalanjälki on alhainen. Raaka-aineiden tuottajana toimii nykyisin ruotsalainen Wood Composite Sweden.

Puolet Nature Line Cutleryn tuotoista tulee Suomesta ja puolet ulkomailta. Yrityksen valmistamia haarukoita, veitsiä ja lusikoita voi löytää esimerkiksi UEF:in kahviloista. Nature Line Cutlery oy:n tuotteita myydään yli 20 maassa. Tuotteita menee runsaasti Keski-Eurooppaan, erityisesti Sveitsiin. Lisäksi asiakkaita on muun muassa Keniassa, Intiassa ja Kreikassa.

Kansainvälistyminen on yritykselle todella tärkeää, ja työntekijöitä onkin useasta maasta. Tehtaalla työkieli on suomi ja Vantaan toimistolla englanti. Yrityksen keskeisimpiä arvoja ovat elintarviketurvallisuus ja ekologisuus. Näen, että yrityksen arvomaailma on tärkeä muuttuvassa maailmassa.    

Ympäristöystävällisyyttä arvostetaan maailmalla enemmän, jolloin ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja suositaan mielellään. Myynnin kasvuun on vaikuttanut osaltaan SUP-direktiivi, joka on rajoittanut kertakäyttöisten muovituotteiden myyntiä Euroopassa. Kyseisen direktiivin mukaan kertakäyttöisten muovista valmistettujen ruokailuvälineiden myynti on kiellettyä elokuusta 2021 alkaen. Käytännössä kaupat saavat myydä varastonsa loppuun, mutta uusien myyntierien on koostuttava ekologisemmista korvaavista tuotteista. Tästä esimerkkinä toimii Nature Line Cutlery oy:n valmistamat ruokailuvälineet.

Pohdimme vierailun aikana millaisia töitä ja mahdollisuuksia Nature Line Cutlery oy:llä olisi tarjota humanisteille. Saimme kuulla, että yrityksessä on tehty yksi kestävää kehitystä käsittelevä opinnäytetyö. Uusille opinnäytteille on siten tilaa, koska ne voivat antaa hyödyllistä tietoa yrityksen toiminnan kehittämiseen. Työelämän saralla humanististen alojen asiantuntijoita voitaisiin hyödyntää varsinkin yrityksen markkinointitehtävissä. Esimerkiksi keskustelujen aikana pohdimme yhdessä, kuinka aterimien uusiokäyttömahdollisuuksista voisi viestiä asiakkaille aiempaa selkeämmin, jotta aterimia käytettäisiin useammin. 

Vierailu Nature Line Cutlery oy:ssä oli hyvin antoisa. Halusin osallistua vierailulle, jotta saisin enemmän tietoa yritysmaailmasta. Oli hienoa nähdä, kuinka mielenkiintoista keskustelua ekologisuudesta syntyi vierailun aikana. Humanististen alojen osaajia todella tarvitaan markkinoinnin ja kansainvälistymisen kasvattamisessa.

Kirjoittaja: Kristiina Janhunen, kirjallisuuden pääaineopiskelija

Historian ja nykypäivän kohtaamisia Valamon luostarissa

Opiskelijaryhmä Valamon luostarin pihalla.
Kuva: Opiskelijaryhmä Valamon luostarissa.

Päivän toinen vierailukohteemme oli Valamon luostari Heinävedellä. Valamon luostari kuuluu Suomen ortodoksiseen kirkkoon. Se on nykyään noin kahdenkymmenen veljestön jäsenen koti, Suomen merkittävin ortodoksisen kulttuurin keskus ja suosittu matkailukohde.

Vierailumme aikana luostarin nykyinen johtaja, arkkimandriitta Mikael, esitteli meille kivikirkkoa ja kertoi sen historiasta sekä ortodoksisuudesta yleisesti. Keskustelimme myös luostarin yritystoiminnasta.

Luostarin historia ulottuu 1100-luvulle saakka: perimätiedon mukaan se on perustettu viimeistään 1300-luvulla, ja sen ensimmäinen koti sijaitsi Valamon saarella Laatokalla. Valamon perustajina pidetään kahta saarella kilvoitellutta pyhää, Sergei ja Herman Valamolaista. Luostarin historiaan mahtuu monenlaisia vaiheita, aina 1700-luvun uudelleenrakennuksesta kulta-aikaan ja lopulta evakuointiin toisen maailmansodan seurauksena vuonna 1940. Tuolloin 200-henkinen veljestö siirsi kotinsa Laatokan Karjalasta Heinäveden Papinniemelle. Vuosikymmenten aikana veljestö ikääntyi ja pieneni, mutta 1970-luvulla luostarinmäelle rakennettiin nykyinen kivinen pääkirkko, ja veljestöön liittyi uusia jäseniä.

Hengellisen ohjauksen lisäksi Valamon luostari tarjoaa majoitus- ja ravintolapalveluita sekä koulutuksia Valamon opistossa. Kursseihin kuuluu esimerkiksi ikonimaalauskurssi, jossa on mahdollisuus edetä aina alkeista mestaritasolle saakka. Näiden toimialojen lisäksi luostari saa tuloja matkamuistomyymälästä, metsäomaisuudesta sekä juomateollisuudesta. Valamon Viinitila ja Tislaamo oy on erillinen yritys, josta luostari omistaa suuren osan.

Luostarissa asuvan ja työskentelevän veljestön lisäksi se työllistää myös muita työntekijöitä. Heitä on paitsi Suomesta myös Virosta ja Venäjältä. Kasvava matkailu on lisännyt tarvetta esimerkiksi saksan- ja ranskantaitoisille työntekijöille. Työntekijöiltä edellytetään suomen ja englannin kielen taitoa. Vapaaehtoistyöntekijöiltä ei vaadita suomen osaamista.

Luostarin vilkkain vierailukausi on kesällä, kun taas talvella majoitus- ja ravintolapalveluissa on rauhallisempaa. Luostari pyrkii jatkuvasti kehittämään uusia toimintamuotoja, ja veljestön jäseniä kannustetaan työskentelemään luostarin hyväksi. He voivat kuitenkin halutessaan työskennellä myös muualla.

Valamon luostarin markkinointia pyritään kehittämään, mikä kuitenkin vaatii hienovaraista otetta luostarin erityisluonteen vuoksi. Sosiaalisen median kehittäminen on myös ajankohtaista – esimerkiksi Instagramista halutaan tehdä aktiivisempi kanava, jonka tavoitteena on edistää ihmisten hyvinvointia ja tuoda luostaritoimintaa tutuksi ihmisille.

Millaisissa työtehtävissä humanistit voisivat luostarissa toimia? He voisivat työskennellä erityisesti luostarin markkinoinnin puolella. Humanistiopiskelijoillekin luostarissa on mahdollisuuksia, sillä organisaatio on avoin erilaisille opinnäytetyöehdotuksille. Esimerkiksi vanhoissa arkistoissa riittää perehdyttävää. Näiden aineistojen digitointi on parhaillaan käynnissä.

Luostarivierailun myötä käsitys vuosisatoja vanhan luostaritoiminnan yhdistymisestä nykypäivään syveni. Oli mielenkiintoista huomata, miten Valamon luostarin kaltainen paikka on valmis markkinoimaan itseään eri sosiaalisen median kanavissa.

Kirjoittaja: Henna Ehrukainen, kirjallisuuden pääaineopiskelija

”CUDIS-hankkeen järjestämä vierailu oli mielestämme kiinnostava tilaisuus tutustua Pohjois-Karjalassa toimiviin yrityksiin. Suosittelemme muitakin opiskelijoita osallistumaan hankkeen tarjoamiin mahdollisuuksiin verkostoitua työelämän edustajien kanssa. Nämä ovat opintojen aikana ainutlaatuisia tilaisuuksia, joista hyötyy kuka tahansa opiskelija.” – Kristiina & Henna

Lähteet:

Valamon luostari

Nature Line Cutlery Oy

SUP-direktiivi