Kirjastoista puhtia opiskeluun

Käsi ylös, jolle tuotti hankaluuksia opiskella kotoa käsin keväällä! ✋

Ainakin allekirjoittanut kaipasi kovasti mahdollisuutta vaihtaa ympäristöä, lähteä päivän aikana ulos ja eriyttää opiskeluympäristö kodista. Olen asunut kesän poikaystävän nurkissa ja meillä on yhteensä 34 neliötä tilaa, eli yksiössä asustellaan. Tämäkin tuotti omat haasteensa sopivan opiskeluympäristön luomiselle kotiin.

Olenkin nauttinut hurjasti nyt, kun kirjastot ovat auenneet! Vaikka yliopistojen tilat ovat vielä vaihtelevasti auki, olen hyödyntänyt kaupunginkirjaston tiloja. On onni, että Turussa on suuri, valoisa ja todella viihtyisä kaupunginkirjasto, jossa on todella inspiroivaa opiskella. Päivinä, jolloin aamut ovat tuntuneet takkuisilta, viimeistään kirjaston ovilla on iskenyt inspis opiskeluun.

Kirjaston hyvät puolet

Kirjastoissa on monta hyvää puolta. Ympäristö on sopivan hiljainen tai sanoisinko ennemminkin rauhallinen. En kaipaa täydellistä hiljaisuutta ympärilleni voidakseni keskittyä, keskityn jopa paremmin, kun ympärillä on pientä hälyä ja elämisen ääniä. Täydellistä hiljaisuutta haluaville on kuitenkin tarjolla myös hiljaisia lukusaleja. Lisäksi kesän aikana kirjastoissa on ollut ilahduttava määrä muita opiskelijoita, joiden kanssa on voinut välillä vaihtaa muutaman sanan esimerkiksi tuskastuttavasta graduprojektista. Myös se, että muut tekevät ympärillä keskittyneesti hommia, auttaa itseänikin keskittymään.

Lisäksi kirjastoista on kätevä napata aineistokirjallisuutta työhön, eikä kirjoja välttämättä tarvitse kantaa edes takaisin kodin ja kirjaston välillä. Pitäisi vielä selvittää, onko kirjastossa mahdollisuutta varata lukittua lokeroa, jonne lainatut kirjat voisi jättää odottamaan seuraavaa päivää. Reppu on aika nopeasti täynnä, kun kantaa eväitä, tietokonetta ja juomapulloa sekä lisäksi esimerkiksi 900 sivuista Endokrinologian kirjaa.

Lisäksi kirjastosta löytyy vessat ja yleensä paikka, jossa voi syödä eväitä. Kauniina kesäpäivinä olen mennyt syömään eväitä myös ulos jokirantaan. Vaikka kirjasto on keskustassa, ei oma talous kestä joka päivä ulkona syötyä lounasta. Olen siis kantanut eväitä mukana useimpina päivinä. Silloin tällöin on toki kiva piipahtaa myös jossain lounasravintolassa, jos kotona jääkaappi on ammottanut tyhjyyttään.

Heräiskö ajatuksia?

Tällaisia ajatuksia heräsi kirjastoissa opiskelusta. Vaikka aamulla laiskottaisi, ja tekisi mieli jäädä kotiin, saan ainakin itse paljon enemmän aikaiseksi opiskellessani jossain muualla. Olisi hauska kuulla teidän kokemuksianne kotona tai kirjastoissa opiskelusta! Jätä kommenttia, niin jaetaan ajatuksia!

Maija // ravitsemustiede