Mikä ihmeen MOOC?

Haluaisitko oppia uutta, mutta et tiedä missä ja miten? Haluaisitko tutustua johonkin tieteenalaan ennen päätöstä hakea opiskelemaan? Tai oletko kiinnostunut jostain ajankohtaisesta aiheesta, josta haluaisit oppia lisää? Jos vastasit kyllä, kannattaa ehdottomasti lukea eteenpäin!

Ilmaisia yliopistotasoisia verkkokursseja? Kyllä, kuulit oikein! MOOC-kurssit ovat juuri sellaisia.

MOOC = Massive Open Online Course

Sana MOOC tulee sanoista Massive Open Online Course, ja ne ovatkin nimensä mukaisesti kaikille avoimia ja ilmaisia verkossa toteutettavia kursseja. MOOC-kurssit ovat loistava tapa tutustua erilaisiin itseä kiinnostaviin tieteenaloihin ja kartuttaa uutta osaamista. MOOC-kurssit eivät vaadi aikaisempaa osaamista eikä niiden suorittaminen sido sinua mihinkään. How cool is that?

Kenelle MOOC-kurssit sopivat?

Kaikille! Olit sitten tutkinto-opiskelijana yliopistossa, valmistumassa lukiosta tai etsit vielä omaa suuntaasi ja haluat kehittää itseäsi ja osaamistasi, ovat MOOC-kurssit kuin tehty sinua varten. MOOC-opinnot tukevat jatkuvaa oppimista myös jo työelämässä oleville. Jos haaveenasi on päästä tutkinto-opiskelijaksi, eli käytännössä sisään yliopistoon, voivat MOOC-kurssit antaa arvokkaita oppimiskokemuksia ja valmistaa tuleviin opintoihin.

Miten pääsen suorittamaan kursseja?

MOOC-kurssien suorittaminen tapahtuu DigiCampuksella (linkki), joka on Moodlepohjainen verkko-oppimisympäristö. Huh, olipas termi. Jos et ole kuullut koskaan Moodlesta, ei haittaa! Se on useiden oppilaitosten ja yliopistojen hyödyntämä helppokäyttöinen oppimisalusta, ja opit sen käytön varmasti nopeasti.

Milloin voin suorittaa kursseja?

Opintojaksojen käytännöt ja aikataulut vaihtelevat, joten tutustu aina jokaisen opintojakson ohjeistukseen huolella. Usein materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä saa suorittaa oman aikataulun mukaan, mutta joillain kursseilla noudatetaan tiettyä yhteistä aikataulua.

Esimerkkikursseja:

Suuren suosion saavuttanut Antirasismin perusteet -kurssilla perehdytään rasismiin, rodullistamiseen ja antirasismiin yhteiskuntatieteiden näkökulmasta. Opintojakson teemoja ovat rasismi, rotusorto ja rodullistamalla tuotettu eriarvoisuus. Opintojakson kohderyhmänä ovat opettajat, nuorisotyöntekijät, sosiaalialan työntekijät, kansalaisjärjestöissä toimivat sekä muut erilaisten ihmisryhmien kanssa työskentelevät ammattilaiset tai sellaisiksi kouluttautuvat, mutta kurssin voi suorittaa kuka tahansa aiheesta kiinnostunut!

Haaveiletko oikiksesta tai kiinnostaako sinua juridiikka? Juridinen kirjoittaminen ja tiedonhankinta -opintojaksolla pääset tutustumaan oikeustieteen eri suuntauksiin ja lainopin menetelmällisiin perusteisiin. Kurssilla harjoitellaan yliopistossakin tarvittavaa tärkeää taitoa, eli itsenäistä tiedonhankintaa sekä muun muassa argumentaatiota. Koska kurssin jälkeen hallitset oikeuskielen ja oikeustieteellisten tekstien erityispiirteet, on tämä loistava mahdollisuus valmistautua oikeustieteiden opiskeluun. Tsekkaa myös Oikeustieteen perusteet -kurssi!

HUOM!

Jos olet jo tutkinto-opiskelijana Itä-Suomen yliopistossa, ja haluaa MOOC-kurssista suoritusmerkinnän ja opintopisteet, tulee sinun ilmoittautua Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston opiskelijaksi ja maksaa avoimen yliopiston opintomaksu.

Maija // ravitsemustiede