Opintosuunnitelmia tulevaisuuteen

Ollaan puhuttu kesän aikana paljon avoimen yliopiston tarjoamista mahdollisuuksista ennen opintoja tai opintojen aikana. Omallakin opintopolulla avoin yliopisto on kulkenut rinnalla lähes lukion päättymisestä saakka. Mutta entäs valmistumisen jälkeen?

Olen itse valmistumassa vuoden päästä terveystieteiden maisteriksi ja laillistetuksi ravitsemusterapeutiksi, mutta edelleen on hieman auki se, mitä todella haluan tulevaisuudessa tehdä työkseni. Olenkin pyöritellyt mielessäni avoimen yliopiston tarjoamia lukuisia kiinnostavia opintoja, joilla voisin täydentää osaamistani ja jatkaa opiskelua vielä valmistumisen jälkeenkin.

Valmistumisen jälkeen

Mitään tarkkaa suunnitelmaa en ole tehnyt, vaikkakin eri vaihtoehtoja on pyörinyt mielessä. Avoimen yliopiston opintotarjonta myös päivittyy jatkuvasti, minkä vuoksi uusia mahdollisuuksia aukeaa aika ajoin. Uusimpana ja kiinnostavimpana mahdollisuutena tällä hetkellä on urheiluravitsemuksen aineopinnot. Olen opiskellut sivuaineena jo urheiluravitsemuksen perusopinnot , joten aineopintoihin jatkaminen olisi huippua! Nämä aineopinnot starttaavat nyt ensimmäistä kertaa tänä syksynä.

Muita itseä kiinnostavia avoimen yliopiston opintoja ovat terveysliikunnan perusopinnot ja ergonomian ja työhyvinvoinnin perusopinnot. Tavoitteena olisi siis laajentaa omaa osaamista vielä laajemmalle alueelle kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Katsotaan, tulenko suorittamaan opintoja työn ohessa tai jos työpaikkaa ei heti löydy, voi ajan käyttää hyödyksi myös opiskelemalla. Innolla odotan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

On hienoa, kun tietää, että opiskeluaika ei ole ainoa aika kartuttaa omaa osaamista, vaan työ ohella voi vielä laajentaa omaa osaamistaan myös tulevaisuudessa. Bongasin uutuutena opintokonaisuuden asiakas- ja potilasturvallisuuden perusopinnot. Tämä menee ehdottomasti muistiin, jos tulen työskentelemään potilastyössä. Opinopolusta löytyy muuten kiva kohta ”kohderyhmä” opintojaksojen tiedoista, missä kerrotaan kenelle eri opintojaksot on suunnattu!

Muista opintopolku!

Opintopolusta kannattaa todellakin selailla itseä kiinnostavia avoimen yliopiston opintoja, oli sitten lukiossa, valmistunut, opiskelemassa tai työelämässä. Tarjolla on ihan huikea määrä eri alojen kursseja ja kokonaisuuksia. Kannattaa ottaa seurantaan myös Itä-Suomen avoimen yliopiston Facebook-sivu! Sinne päivittyy hurjasti ajankohtaisia juttuja opiskeluun liittyen.

Maija // ravitsemustiede