Avoin yliopisto – seuraajien Q&A

Tässä postauksessa on kooste YouTubestakin löytyvän videon kysymyksiin. Keräsin kysymyksiä lähettiläiden Instagramissa, ja kysymyksiä tuli tosi kiva määrä, kiitos!

Disclaimer. Muistathan tarkistaa ajankohtaiset tiedot aina koskien haluamiasi opintoja Avoimesta yliopistosta tai osoitteesta Opintopolku.fi!

Sitten suoraan kysymyksiin ja vastauksiin.

Voiko kuka tahansa opiskella avoimessa?
  • Kyllä, avoimen yliopiston opinnot ovat kaikille avoimia!
Koska voi ilmoittautua?
  • Verkko-opintoihin usein jatkuva haku, joten koska vain voi ilmoittautua! Kesäyliopistojen ja muiden yhteistyöoppilaitosten järjestämiin opetuksiin katso järjestävän tahon ilmoittamat ajat Opintopolku.fi kohdasta hakeminen.
  • Opiskelijat valitaan opintoihin yleensä ilmoittautumisjärjestyksessä. Aineopintotasoisissa opinnoissa edellytetään yleensä, että olet suorittanut perusopinnot. Joissakin tapauksissa voidaan käyttää myös muita valintaperusteita, joten tsekkaa aina sinua kiinnostavan alan kriteerit Opintopolku.fi!
Millaista opiskelu on?
  • Opiskelu verkko-opinnoissa on itsenäistä ja vaatii oman elämän ja opiskelujen hyvää aikatauluttamista. Opintojen rakentaminen on kuitenkin melko joustavaa ja verkko-opintoja voi suorittaa milloin ja missä itselle sopii. Opinnot on suunniteltu suoritettavaksi esimerkiksi työn ohella.
Onko avoimen yliopiston kurssit maksullisia, jos on päässyt sisään yliopistoon?
  • Tutkinto-opiskelijat suorittavat samoja oppiaineita pääsääntöisesti vapaalla sivuaineoikeudella. Mikäli tutkinto-opiskelija haluaisi suorittaa opintoja nimenomaan avoimessa yliopistossa, on se maksullista. Tutkinto-opiskelijan kannattaa ensin tiedustella, tarjotaanko hänen haluamiaan opintoja sivuaineena siitä oppiaineesta, mikä itseä kiinnostaa.
Tarvitseeko Avoimen yliopiston opintoihin ostaa kirjoja?
  • Lähtökohtaisesti ei, kirjastoista löytyy hyvin materiaalia ja kursseilla on käytössä myös paljon verkkomateriaalia. Myös yliopiston verkkokirjasto on käytettävissä. Suosittelen eri alojen perusteosten ostamista, jos ala on sellainen, minne haluaa esimerkiksi opiskelemaan.
Pääseekö avoimeen kaikki hakijat?
  • Ei välttämättä, joillekin kursseille on kiintiöt, ja osallistujat otetaan sisään ilmoittautumisjärjestyksessä. Joihinkin opintoihin, esim aineopintoihin, vaaditaan, että perusopinnot on suoritettu. Muuten opinnot ovat kaikille avoimia!
Saavatko avoimen opiskelijat hyödyntää UEFin opiskelutiloja ja kirjastoa?
  • Kyllä, yliopiston tilat ovat julkisia ja siten kaikkien käytettävissä.
Onko avoimessa kontaktiopetusta tukinto-opiskelijoiden kanssa?
  • Jotkin oppiaineet toteutetaan integroituna opetuksena eli avoimen yliopiston opiskelijat osallistuvat yliopiston perustutkinto-opiskeluun. Tällöin opetus järjestetään myös päiväaikaan. Pääosin opinnot ovat kuitenkin verkko-opintoina tai lähiopetuksena iltaisin ja viikonloppuisin.
Voiko osallistua samoihin bileisiin tutkinto-opiskelijoiden kanssa?
  • Yleensä opiskelijabileet on julkisia ja joissain oppiaineissa ainejärjestöt huomioivat myös avoimen opiskelijat!
Kannattaako muuttaa kampuskaupunkiin?
  • Jos on opiskelemassa verkko-opintoja, ei ole pakko, mutta toki jos haluaa niin voi muuttaa. Kampuksen palvelut (itseopiskelutilat, kirjasto ym) ovat myös avoimen opiskelijoiden käytettävissä.
Miten kesäyliopisto eroaa avoimesta?
  • Kesäyliopistot ja muut yhteistyöoppilaitokset voivat järjestää opetusta avoimen yliopiston kanssa yhteistyössä. Tällöin opinnot ovat samoja kuin avoimessa, mutta yhteistyöoppilaitos voi järjestää esimerkiksi luentoja ja muuta lähiopetusta.
Paljonko maksaa vuoden opinnot avoimessa?
  • Tämä riippuu siitä, miten paljon vuodessa haluaa opiskella. Päätoimisilla opiskelijoilla opintopisteitä kertyy noin 60 vuodessa. Avoimen yliopiston maksut on koottu alle.

Yksittäiset opintojaksot: 12 euroa/opintopiste

Perusopintokokonaisuus, väh. 25 op: 250 euroa

Aineopintokokonaisuus, väh. 35 op: 350 euroa

Aineopintokokonaisuus, alle 35 op: 10 euroa/opintopiste

Osaamiskokonaisuudet: 10 euroa/opintopiste

Mistä tietää mitä kursseja pitää käydä, jos haluaa avoimen väylän kautta hakea?
  • Katso haluamasi alan hakukriteerit alakohtaisesti Opintopolku.fi!
Onko työmäärä sama avoimessa ja yliopistossa?
  • Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia työtä. Tämä pätee niin tutkinto-opiskelijoille kuin avoimen yliopiston opiskelijoille. Verkko-opinnoissa voi aikatulujen kanssa sumplia enemmän verrattuna luento-opetukseen ja oma aktiivisuus ja panostus on iso osa opintoja niin tutkinto-opiskelijoilla kuin avoimessakin.
Mitä mieltä olet perusopintojen käymisestä avoimessa AMK-opintojen ja töiden ohella?
  • Jos omat voimavarat riittävät, niin ei muuta kuin opiskelemaan! Avoimen opinnot on suunniteltu niin, että niitä voi suorittaa töiden ohella. Opinnot vaativat kuitenkin aikaa, joten muista oma jaksaminen. Opinto-oikeusaika on kuitenkin melko pitkä esimerkiksi perusopinnoille, joten opintoja ei tarvitse suorittaa nopealla tahdilla. Voi myös opiskella vain yksittäisiä opintojaksoja.

Jos sulla heräsi lisää kysymyksiä, jätä kommenttia niin me vastataan!

Maija // ravitsemustiede