Joensuussa opiskelija liikkuu pyörällä

Yksi tärkeistä kaupunkivalintaani vaikuttaneista tekijöistä oli helppo kevyen liikenteen hyödyntäminen. Itse omistan auton, mutta ilmastosyistä en halua joutua käyttämään sitä päivittäiseen liikkumiseeni yliopiston, harrasteiden ja kodin välillä. Tärkeä kriteeri opiskelukaupungin suhteen olikin minulle se, että kampus on tiivis, ja pyöräilymahdollisuudet ovat hyvät. Siinä Joensuu onkin onnistunut ihailtavasti!

Joensuun talvipyöräilyn valtavat mahdollisuudet on huomannut myöskin Patrik Kronqvist ruotsalaisessa Ledare-verkkolehdessä artikkelissaan Stan är kallare än Moskva – och full av vintercyklister. Uutisessa kehutaan muun muassa Ylisoutajansiltaa, joka on varattu kokonaan kevyen liikenteen väyläksi. Keskustan pyörätiet on lämmitetty, joka jouduttaa liikkumista erityisesti pahimman loskasään aikana. Erityisen tärkeitä hyvät pyöräilymahdollisuudet ovat opiskelijoille, joita Joensuussa onkin 13 prosenttia aikuisista. Myös kaupungin kohtalainen litteys on avuksi pyöräilijälle.

Joensuussa pyöräilyreitit ulottuvat keskustan lisäksi muun muassa rannoille

Ilmasto, ja etenkin sen lämpeneminen, nousee artikkelissakin esiin. Itseasiassa leutona talvena talvipyöräily on haastavampaa, kuin kunnon  lumisena pakkastalvena. Loskan jäätyessä pyöräily muuttuu vaikeammaksi, joskin Joensuussa katuja huolletaan merkittävän hyvin myös kevyen liikenteen väylien osalta. Pyöräilyreittejä on pääteiden lisäksi paljon myös pururatojen läheisyydessä metsässä, rantareiteillä, sekä maastopyöräilyreitteinä metsässä. Maastopyöräilyreitit pysyvät ajokuntoisina talvisinkin, koska harrastajamäärä on riittävän suuri.

Maastopyöräilyreitti Linnunlahdella

Artikkeli mainitsee lastenkin opettelevan talvipyöräilyä Joensuussa. Rohkaisun sanana voin kertoa, että itsekin opin talvipyöräilijäksi ihan aikuisena, vaikka en ennen 22 vuoden ikää talvisin pyöräillytkään. Pyöräily Joensuussa on kuitenkin niin kätevää, ettei mikään muu liikkumismuoto vedä sille vertoja.

// Reetta, metsätiede