Hammaslääketieteen opetustilat Kuopiossa

Terveystieteiden tiedekunnan lähettiläät kävivät tutustumassa hammaslääketieteen opetustiloihin. Kuopion kampuksella Canthialla sijaitsee taitopaja ja opetusklinikka, jotka ovat valmistuneet vuonna 2013. Myös Savonia ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijat harjoittelevat samoissa tiloissa.

SIMULA ELI TAITOPAJA

Hammaslääketieteen opiskelijat pääsevät harjoittelemaan Simulaan jo ensimmäisenä vuonna omilla kursseillaan. Kliinisen vaiheen alkaessa eli kolmannen vuoden syksyllä opiskelijat siirtyvät Simulaan harjoittelemaan toimenpiteitä ennen oikeiden potilaiden kohtaamista opetusklinikan puolella.

Hoitoyksiköt ovat identtisiä opetusklinikan kanssa mutta potilaana on kurssikaveri tai anatominen harjoitusnukke. Jokainen hammaslääketieteen opiskelija saa omat nukelle vaihdettavat harjoitusleuat. Simulaan pääsee harjoittelemaan myös opetuksen ulkopuolella.

Kuopio on ainoa kaupunki Suomessa, jossa harjoitusnuket ovat hoitoyksikköä vastaavassa tilassa, mikä tekee harjoittelusta oikeaa tilannetta vastaavaa. Myös esimerkiksi ergonomiaa saadaan yhdistettyä harjoitteluun jo alusta alkaen ainutlaatuisella tavalla.

OPETUSKLINIKKA

Klinikalla käy potilaita Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueelta. Kun toimenpiteitä on harjoiteltu Simulan puolella, samoja toimenpiteitä päästään tekemään klinikan puolelle. Kolmannen vuoden keväällä opiskelijat siirtyvät opetusklinikalle, mutta uusia toimenpiteitä harjoitellaan opintojen loppuun saakka myös Simulassa.

Klinikalta löytyy myös yksittäisiä hoitohuoneita, joissa mm. erikoislääkärit tekevät toimenpiteitä opiskelijoiden avustuksella.

Klinikka ja simula yleislääkiksen opiskelijan näkökulmasta?

Klinikka oli hieno, moderni ja viihtyisä! Hoitoyksiköt olivat värikkäitä ja itseasiassa opiskelijat ovat valinneet värit sekä Simulaan että klinikalle!

Tilat olivat todella isot! Hampaalla opiskelijoita on huomattavasti vähemmän kuin yleislääkiksessä (esim. 2020 haussa yleisellä aloituspaikkoja 155 ja hampaalla 40), joten kuvittelin, että harjoitustilat olisivat olleet pienemmät. Tämä oli ehdottomasti positiivinen yllätys, sillä on hienoa, että myös muilla aloilla on otettu hyvin huomioon opiskelijoiden tarpeet!

Melkein iski kateus mutta onneksi meidänkin tiloihin saa olla enemmän kuin tyytyväinen! Kevään aikana onkin luvassa vielä postausta lääkiksen simulaatio-opetustiloista sekä hammaslääkiksen, biolääkiksen ja lääkiksen itseopiskelutiloista

Viivi // lääketiede