Joensuu – kansainvälisesti tunnustettu puurakentamisen edelläkävijä

Tammikuun 13. päivä 2020 National Geographic julkaisi artikkelin ”Will the skyscrapers of the future be made out of wood?” (Saul Elbein), jossa nostettiin esille Joensuun edistyksellinen puurakentaminen Joensuun Ellin opiskelijatalo Lighthousen myötä. 14-kerroksinen Lighthouse on artikkelissa haastatellun Luonnonvarakeskuksen tutkimusylijohtaja Antti Asikaisen mukaan maailman korkein puukerrostalo. Rakennus on pääosin massiivipuuta, lukuunottamatta teräksisiä vahvikkeita ja pohjakerroksen betonirakenteita.

Lighthouse, Joensuu

National Geographicin artikkelissa nostetaan esiin massiivipuun erinomaiset rakennustekniset ominaisuudet. Massiiivipuu on tiheää ja erittäin vahvaa, joka tekee siitä erinomaista rakennusmateriaalia. Artikkelin mukaan massiivipuu ja ylipäätään puurakentaminen löytyvät jopa utopististen tulevaisuuden kaupunkien katukuvasta – tai mahdollisesti jopa ilmakuvasta pilvenpiirtäjinä. Joensuulaiset opiskelijat pääsevät siis ensimmäisinä testaamaan kenties tulevaisuuden suosituimpaa rakennustyyliä.

Puurakentamisen hyödyistä ilmeisin on sen päästöjen vähäisyys. Massiivipuun käyttö vähentää erilaisiin teräsmateriaalin muokkaamiseen vaadittaviin prosesseihin kuluvaa energiaa valtavasti. Se toimii myös hiilen sidonnan pitkäaikaisena vaikuttajana, koska puiden sitoma hiilidioksidi jää talon rakenteisiin. Puiden hakkaamisen myötä uudistamisvaiheessa istutetut taimet taas kasvaessaan sitovat uutta hiilidioksidia. Ongelmatonta puurakentaminen ei kuitenkaan ole, minkä artikkelikin tuo esille. Vaikka kasvava puunkäyttö on ilmaston kannalta toivottu vaihtoehto fossiilisille polttoaineille ja energiatehottomammille rakennusmuodoille, on silti haastavaa pystyä vastaamaan kysyntään muuttuvissa ilmasto-olosuhteissa. Joensuussa etsitäänkin ratkaisuja ilmastonmuutoksen vaikutuksissa luovimiseen myös metsäteollisuudessa, ja muu maailma seuraa kiinnostuneena. Vaikka suomalaisten metsien arvo on kasvava teollisuuden näkökulmasta, panostetaan meillä myös metsien virkistysarvon säilyttämiseen ja monimuotoisuuteen.

Metsien merkitys niin vapaa-ajan käytössä, kuin myös ekologisena rakennusmateriaalivaihtoehtona on Joensuussa oivallettu edistyksellisesti

Kansainvälisestikin huomioitu puurakentaminen ja luonnon esimerkillinen käyttö on Joensuulle hieno tunnustus. Eittämättä vieläkin hienomman siitä tekee se, että juuri me opiskelijat pääsemme nauttimaan tästä uudesta ”majakasta” Pielisjoen rannalla. Ties miten monta puurakenteista pilvenpiirtäjää Suomesta ja maailmalta löytyykään parinkymmenen vuoden kuluttua?

Reetta // metsätiede