Hei koulutuksen vastuuhenkilö, muistatko mitä pitikään tehdä?

Erikoislääkärikoulutuksen uudistus tuo paljon uutta muistettavaa koulutuksen vastuuhenkilön jo varsin kuormittuneelle kovalevylle. Irrallisia yksittäisiä osa-alueita on paljon ja uusia asioita tulee kuin varkain käytännön toteutukseen sitä mukaa kun opintohallinto ja yliopisto valtakunnallisesti niitä tuottavat. Helpottaaksemme kollegojen taakkaa, julkaisemme nyt UEF ammatillisen jatkokoulutustoimikunnan puheenjohtajan professori (KNK) Heikki Löppösen laatiman muistilistan erikoislääkärikoulutuksen uudistukseen liittyvistä akuuteista asioista. Tässä blogissa Heikki taustoittaa, miksi juuri nämä asiat tärkeitä.

No niin Heikki, mitäs pitäisi nyt tehdä ihan ekana?

”Vuosikellossa on menossa yliopiston kevät ja se tarkoittaa sitä, että uusi haku – ja valintamenettely on tulossa. Siihen liittyvät yksityiskohdat olisi hyvä tarkistaa ns. alta pois eli varsinaisten haastattelujen ajankohta ja hakupaikkojen määrä lukuvuodelle 2021-2022 omalla ERVA-alueella. Asiaan liittyvä ohjeistus kannattaa lukaista jälleen kerran.”

Haku – ja valintamenettelyn ohjeet löytyvät tästä https://www.uef.fi/fi/jatkuva-oppiminen/erikoislaakarikoulutus#paragraph-21934

Viime keväänä erikoisalat tekivät suuren työn koostaessaan valtakunnalliset opinto-oppaat. Onko tälle keväälle talkoita?

”Kyllä vaan, nyt pitäisi sitten alakohtaisesti saada opinto-oppaan arviointiosuuteen päivitystä nimenomaan EPA-tasolla. Erikoisaloilla on tätä työtä tehty jo ahkerasti, muutama EPA tai vastaava arviointityökalu pitäisi jokaiselta alalta saada nyt kevään aikana valmiiksi, jotta ne ehtivät toimikuntien ja lopulta tiedekuntaneuvostojen käsittelyyn loppukeväästä. Opinto-oppaiden päivitys on sitten valtakunnallisesti valmiina 1.8.2021. Kova homma, mutta uskon mahdolliseksi. EPAt lopulta saavat koulutuksen oikeasti osaamisperustaiseksi ja arvioinnin ja palautteenannon alkuun.”

Opinto-oppaan ja osaamisen arviointi-oppaan näet tästä

EPAn rakentamisesta ohjeita löytyy täältä:

Uudistus koskettaa kaikkia erikoisalla toimivia ja tietysti olennaista olisi saada asiat toimimaan tässä UEF alueella, omalla erityisvastuualueella. Miten asiaa saataisiin eteenpäin?

” Olisi tosi tärkeää pitää säännöllisesti ja tiiviisti yhteyttä ERVAssa koulutuksen vastuuhenkilön ja kaikkien kouluttajien kesken. Puhua uudistuksesta omalla alalla, kartoittaa opinto-oikeudet ja tehdä alustavat henkilökohtaiset opintosuunnitelmat koulutettaville ja pohtia mitä voidaan kouluttaa missäkin ja rakentaa lopulta koulutusväylää. Olisi hyvä sopia miten juuri meidän alalla uuden asetuksen puitteissa toimitaan, unohtamatta toki vanhankaan asetuksen mukaisia erikoistuvia. Yhteistyötä tarvitaan, muuten ei tämä homma mene maaliin!”

Heikin ”to do” listaus koulutuksen vastuuhenkilöille

1.Koulutuksen koejakso

2.Haku – ja valintamenettely

• Kevään 2021 haastattelut 15.4-5.5.2021
    • Arvioi/tarkista oman erikoisalasi hakupaikkojen määrä lukuvuodelle 2021-2022 omalla erva-alueella toukokuussa 2021
    • Tutustu uudistuneisiin ohjeisiin

3.Opinto-oppaat

• Sovi muiden kouluttajien kanssa mahdolliset opinto-oppaan tarkennukset viimeistään toukokuussa 2021

4.Osaamisen arviointi

• Tavoitteena kaikilla erikoisaloilla ainakin yksi EPA/osaamistavoite seuraavalle lukuvuodelle, valmiina viimeistään huhtikuussa 2021
    • Suunnittelu yhteistyössä muiden kouluttajien kanssa

5.Koulutussopimukset

• Tarkista voimassa olevat koulutussopimukset ja päivitä ne koulutuspaikkojen kouluttajien kanssa

6.Lisäkoulutusohjelmat

• Opinto-oppaiden päivitys 22.3. 2021 mennessä
    • Yhteistyössä muiden koulutuksen vastuuhenkilöiden ja lisäkoulutuksen kouluttajien kanssa

7.UEF-ERVA-yhteistyö

• Informoi ja toteuta yhteistyössä kaikkia em. asioita alueen ylilääkäreiden ja kouluttajien kanssa

Jos on kysyttävää, otathan rohkeasti yhteyttä joko opintohallintoon tai meihin muihin toimijoihin.

Mahtavaa lumista kevättä toivotellen,

yst Anne-Mari, koordinaattori, UEF