Paraneeko vaihtamalla?

Uusi erikoislääkäri – ja erikoishammaslääkärikoulutuksen asetus on nyt siis nähnyt päivänvalon. Uudet erikoistuvat aloittavat uuden asetuksen mukaisesti, mutta jo erikoistumassa olevat voivat halutessaan vaihtaa uuteen järjestelmään. Kannattaako se? Paraneeko se vaihtamalla? Mitä pitäisi tehdä?

Missä mennään nyt?

Tässä vaiheessa uudistusta ollaan siis tilanteessa, jossa asetusteksti vihdoin saatiin käyttöön. Ennakoivaa työtä on toki tehty, mutta silti vasta asetuksen voimaantulon jälkeen on mahdollista uudistaa yliopistojen opinto-oppaat ja erikoisalojen opetussuunnitelmat. Valtakunnassa täytyy olla yhtenäinen linja asioista, kuinka uutta asetusta käytännössä sovelletaan ja miten muutos aiemmasta uuteen toteutetaan. Tätä työtä tehdään kuumeisesti kevään aikana ja uusi opintopas on käytettävissä 1.8.2020.

Rusinaa pullasta?

Erikoislääkärikoulutuksen opintosuunnitelma on toki otettava käyttöön kokonaisuudessaan. Moni miettii ihan ymmärrettävistä käytännön syistä esim. 50/50 sääntöön liittyen vaihtoa uuden asetuksen mukaiseen koulutukseen: monille se tarkoittaisi lyhyempää aikaa poissa kotoa tai jopa muuttojen puuttumista. Toisaalta uuden asetuksen mukainen koulutus vaatii myös osaamisen näytöt ja arvioinnin.  Erikoisaloilla voidaan valita käyttöön joko lopputentti, lopputentin ja erillisen osaamisperusteisen arvioinnin yhdistelmä tai osaamisperusteinen arviointi. Erikoistuvalla on näissä arvioinneissa myös selkeä oma rooli, joka vaatii erilaista työtä kuin aiemmin.

Sika säkissä?

Harva meistä ostaisi mitään kovin isoa ja kallista vain kuvan tai kuvailutekstin perusteella. Vaikka uusi ja kiiltävä aina vietteleekin, sisältö ja tuotteen toimivuus käytännössä kuitenkin kiinnostaa.  Vanhan asetuksen mukaan pystyy edelleen valmistumaan erikoislääkäriksi aivan hyvin.  Aikarajat, 50/50 sääntö ja arvioinnin perusteet eroavat keskeisemmin uudesta. Uuden asetuksen mukainen koulutus vaatii toteutuakseen vielä paljon työtä, ja koulutuksen sisältö rakentuu pikkuhiljaa. Siksi jo pitkällä koulutuksessa oleva erikoistuva mielestäni hyötyy parhaiten oman asetuksensa sisällöstä ja tutkinnon loppuun saattamisesta. Päätöksiä vaihtamisesta voi alkaa harkita 1.8.2020 jälkeen nähtyään oman alansa opintosisällöt, koulutuksen keston ja osaamisperusteisen arvioinnin suunnitelmat. Aina on hyvä jutella myös oman alansa kouluttajan kanssa – mitä hän onkaan asiasta mieltä?

Hitaasti kiiruhtaen

Ymmärrettävästi tällaisten muutosten voimaantulo ja varsinainen käytännön toteutus tuntuu prosessin osasena olevasta nuoresta kollegasta hyvin hitaalta. Olemme kuitenkin tekemisissä koulutusasetuksen, ammattihenkilölain ja yliopistojen lainsäädännön kanssa ja meillä on yli 50 erikoisalaa, joiden pitäisi saada yhteinen sävel ja käytäntö viidessä eri yliopistossa. Valmistelutahti syksyyn mennessä on erittäin tiukka. Tavoitteena olisi tehdä hyvä ja parantaa vielä jatkossa.

No paraneeko se vaihtamalla?

Jos olet vasta tutkinnon alussa, voi hyvinkin olla että paranee – päätä kunhan näet mitä on tarjolla. Jos olet jo takakaarteessa tai loppusuoralla – jatka maaliin saakka vilkuilematta sivuille ja panosta seuraajiesi kouluttamiseen valveutuneena erikoislääkärinä!

Vanhemman kollegan ja opintohallinnon ohje vaihtamista pohtivalle

• Tässä vaiheessa jatka työtäsi ja omaa suunnitelmaasi
  • Odota uuden opetussuunnitelman voimaantulo (1.8.2020)
  • Keskustele oman erikoisalasi koulutuksen vastuuhenkilön kanssa näkemyksistä
  • Aiemman opetussuunnitelman mukaisesti aloitetusta erikoistumiskoulutuksesta ei siirrytä automaattisesti uuden opetussuunnitelman mukaiseen erikoistumiskoulutukseen.
  • Erikoistujia tullaan ohjeistamaan, miten uuteen opetussuunnitelman mukaiseen erikoistumiskoulutukseen voi siirtyä.
  • Tee päätös kokonaisuuden perusteella punniten, kun sinulla on riittävästi tietoa

Hyvää ystävänpäivää,

Anne-Mari