Henkilökuvia Vaka-koulutuksesta

opettajankoulutuksen logo

Esittelemme mahtavaa ja ammattitaitoista VAKA-koulutuksen henkilökuntaamme, jotta pääsette tutustumaan sekä heihin että koulutuksemme vahvuuksiin.

Nina Heiskanen / KM

Olen Nina Heiskanen, varhaiskasvatuksen yliopisto-opettaja ja oman elämäni tutkimusmatkailija Itä-Suomen yliopistosta. Suhtaudun oppimisen ja ihmisyyden teemoihin suurella sydämellä ja tiedonjanolla. Lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi sekä varhaiskasvatuksen kehittäminen kohti toiminnallisempaa, laadukkaampaa ja eettisesti kestävää pedagogiikkaa ovat minulle alati syveneviä kiinnostuksenkohteita.

Opetan tällä haavaa varhaispedagogiikan arviointia ja suunnittelua, leikin pedagogiikkaa, kielen kehityksen tukemista ja eheytyvän pedagogiikan näkökulmia sekä ohjaan opetusharjoitteluita, opiskelijoiden opintoja ja osin kandidaatintöitä. Olen työskennellyt aiemmin sekä varhaiskasvatuksen opettajana, aikuisopettajana eri opetusasteissa, että esimiehenä. Tieteilyn ja taiteilun lisäksi käytän aikani läheisten, liikunnan, matkailun ja mökkeilyn parissa.

Varhaiskasvatustoimintaan on parhaillaan jalkautumassa yhtäältä vielä nuoren, mutta vahvan tieteenalamme uusin tutkimustieto, ohjaavat asiakirjat sekä tulevaisuuden yhteiset näköalat. Toivon, että voin panoksellani edistää sekä lasten, työyhteisöjen että opiskelijoitteni oppimisen iloa ja hyvinvointiosaamista sekä tutkimusperustaista visiota laadukkaasta varhaispedagogiikasta.

Myös opettajakoulutuksemme ja tieteenalamme kehittäminen on minulle tärkeää. Toimin erilaisten kehittämishankkeiden lisäksi muun muassa UEF.n TRY-hankkeen kasvatusalan koordinaattorina. Hankkeen tavoitteena on luoda varhaiskasvatuksen opettaja-koulutukseemme kestäviä uusia vaihtoehtoisia avoimen väyliä sekä kehittää sen myötä opetuksen sisältöä kohti monipuolisempia oppimisympäristöjä.

Kuvat: Nina Heiskanen (Andorra, Kolin kansallispuisto, Thaimaa, Joensuun Linnunlahti, Slovenia)

Titta Kettukangas / KT

Olen Titta Kettukangas (KT, vo) ja toimin Itä-Suomen yliopistossa Joensuun kampuksella yliopisto-opettajana varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksessa. Olen kasvatustieteen, erityisesti varhais-kasvatuksen tohtori, pohjakoulutukseltani varhaiskasvatuksen opettaja ja työskennellyt yli kymmenen vuotta päiväkodissa ennen siirtymistäni tehtävääni yliopistossa.

Olen toiminut Itä-Suomen yliopiston palveluksessa sen alkuhetkistä lähtien. Itä-Suomen yliopisto syntyi tammikuussa 2010 kahden yliopiston eli Joensuun yliopiston ja Kuopin yliopiston yhteen liittymisen tuloksena. Savonlinnan kampus oli Joensuun yliopiston filiaali ja yliopistojen yhdistymisen jälkeen se toimi Itä-Suomen yliopiston kolmantena kampuksena aina kevääseen 2018 saakka.

Verhot, joissa näkyy Savonlinnan maisemaa ja Olavinlinna.Työhuoneestani löytyy edelleen pieni pala Savonlinnaa.

Valmistuin aikoinaan silloisen Joensuun yliopiston lastentarhan-opettajakoulutuksesta. Olimme tuolloin viimeiset Joensuusta valmistuneet lastentarhanopettajat ennen koulutuksen siirtoa Savonlinnaan, jossa myöhemmin suoritin varhaiskasvatuksen maisterin tutkinnon. Minulle olikin sitten kutkuttava tilanne palata tänne Joensuun kampukselle yli kahdenkymmenen vuoden jälkeen– tällä kertaa yliopisto-opettajan roolissa. Vapaa-ajallani harrastan retkeilyä, mökkeilyä, liikuntaa ja laulamista.

Metsäreitti.Retkellä Joensuun Varaslammella. Kuva: Taina Räsänen.

Väitöstutkimukseni (Kettukangas 2017) kohdistui varhais-kasvatuksen perustoiminnot-käsitteeseen. Muita tutkimus-teemojani ovat lasten osallisuuden toteutuminen varhais-kasvatuksessa ja erityisesti perustoiminnoissa, kokonaisvaltaisen varhaispedagogiikan teemat sekä lasten ruokakasvatus ja siihen liittyvät tutkimuskysymykset. Kirjoitan tässä blogissa myöhemmin tutkimuksistani tarkemmin.

Honkien huminaa – teos (Eeva Ryynänen, 1977) Joensuun kampuksen Educa-rakennuksessa.

Opetan varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksessa varhais-pedagogiikkaan liittyviä sisältöjä, vastaan ohjatuista opetus-harjoitteluista sekä ohjaan kandidaatintutkielmia. Lisäksi olen mukana Itä-Suomen yliopiston Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osaston, Kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikön sekä Suomen Sydänliiton yhteisessä Ruokakunta -hankkeessa (2019-2021). Toimin myös asiantuntijana Kulttuurinen moninaisuus varhaiskasvatuksessa -erikoistumiskou-lutuksessa (2019-2021) sekä opetan varhaiskasvatuksen perusopintojen opintojaksoja avoimen yliopiston eli Aducaten puolella.