Miksi juuri Itä-Suomen yliopisto ja varhaiskasvatus?

Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus, Carelia-rakennus

Opiskelen varhaiskasvatusta Joensuussa ja minulla loppui juuri toinen vuosi yliopistossa. Haluankin kertoa, kuinka minä päädyin hakemaan tälle alalle ja miksi juuri Itä-Suomen yliopistoon.

Hain Itä-Suomen yliopistoon, koska halusin lähteä tutusta kotiympäristöstä pois ja päästä kokemaan uutta. Lisäksi oli paikkakuntia, joihin en halunnut lähteä opiskelemaan. Ajattelin kyllä monta kertaa, miksi haluan muuttaa juuri toiselle puolelle Suomea, paikkaan, josta en tunne ketään. Se vain tuntui oikealta. Siihen ei oikeastaan ollut sen suurempaa syytä, enkä kadu päätöstä. Muuttaminen toi minulle paljon uusia ystäviä ja tärkeitä ihmisiä lähelleni. Lisäksi Joensuussa on hienoa se, että täällä on mahdollisuus tutustua laajasti muiden alojen opiskelijoihin.

Miksi juuri varhaiskasvatus? Haluan tehdä tulevaisuudessa työtä, josta nautin, enkä vain työtä pelkän palkan perusteella. Haluan olla omalla työlläni osana tukemassa lapsien kasvua, kehitystä ja oppimista. Mielestäni pitää tavoitella juuri niitä unelmia ja niitä asioita, joita itse haluaa tehdä, eikä miettiä, mitä muut ajattelevat esimerkiksi tästä alasta. Tämä ala on arvokas ihan yhtä lailla kuin mikä tahansa muu ala. Jos päiväkodissa työskentely kiinnostaa sinua, pidät lasten kanssa toimimisesta ja sinulla on halua suunnitella laadukasta varhaiskasvatusta ja toimintaa lapsille, suosittelen hakemaan opiskelemaan varhaiskasvatusta.

Millaista on opiskella ja asua Joensuussa? Joensuu ei ole mielestäni liian pieni eikä liian iso kaupunki ja tarvittavat palvelut, kaupat ja ravintolat löytyvät läheltä. Lisäksi täältä löytyy kulttuuripalveluita, kuten teatteri, elokuvateatteri, museoita ja kirjasto sekä erilaisia liikuntamahdollisuuksia, muun muassa uimahalli, lenkkipolkuja, kuntosaleja ja seuraurheilua. Vapaa-aikaa voi viettää myös esimerkiksi keilaten tai lähtemällä Kolille. Joensuun luonto on todella kaunis ja suosittelenkin tutustumaan ympäristöön ja lähtemään vaikka retkelle eväiden kanssa. Esimerkiksi Kuhasalossa on erilaisia polkuja ja hyviä pysähdyspaikkoja.

Metsäpolku Joensuussa.   Joensuun jokimaisema sillalta katsottuna.

Itse pidän Joensuuta viihtyisänä opiskelukaupunkina ja kaupunkiin sopeutuu nopeasti. Yliopisto on lähellä keskustaa ja sen ympärille sijoittuu useita opiskelija-asuntoja. Joensuun kampuksella on useampi rakennus, mutta varhaiskasvatuksen opinnot sijoittuvat suurimmaksi osaksi Educa-rakennukseen. Jos kaupungin tarjoamista liikunta- ja harrastusmahdollisuuksista ei löydy itselle sopivaa vaihtoehtoa, niin esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY) tarjoaa pienellä hinnalla liikuntapalveluita. Yliopistolla on muitakin harrastusmahdollisuuksia, esimerkiksi kuoro, teatteri ja erilaisia kerhoja. Lisäksi opiskelijoilla on hyvät terveyspalvelut yliopiston kautta.

Mielestäni koulutuksemme valttina on se, että opettajat ja opiskelijat ovat niin sanotusti yhtä suurta perhettä, eikä suurta kuilua opettajien ja opiskelijoiden välillä ole. Näin ollen vuorovaikutus on helppoa ja vaivatonta, eikä tarvitse jännittää, jos opettajille on jotain asiaa. Lisäksi opiskelijat tuntevat toisiaan myös muilta vuosikursseilta, minkä näen todella hyvänä asiana, koska näin apua voi halutessaan kysyä yli vuosikurssien, esimerkiksi kandidaatin tutkielmaan liittyen jo valmistuneilta. Opiskelijakavereista kannattaa pitää kiinni niin opiskelujen aikana kuin niiden jälkeenkin.

Koulutuksemme on laadukasta ja monipuolista: koulutus pohjaa teoria- ja tutkimustietoon, mutta myös käytännössä opetellaan asioita. Lisäksi opettajien opetus on laadukasta, koska he ovat hyvin perehtyneitä asiaansa ja käyttävät myös uutta tutkimustietoa opetuksissaan. Opetus on selkeää ja ymmärrettävää sekä opintojaksojen suoritustavat vaihtelevat. Viihtyisät opetustilatkin vaikuttavat kokonaisuuteen! Opinnoista ja opiskelusta kerron enemmän seuraavassa blogitekstissäni, joka julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

Voisin siis todeta, että koulutuksemme laadukkuuden ja hyvän ilmapiirin takia tänne kannattaa tulla opiskelemaan.

Itä-Suomen yliopiston Sulo ry:n logo.

Elina Sinkkonen
Varhaiskasvatuksen ainejärjestö Sulo Ry:n Puheenjohtaja