Osallistujan kokemukset, osa 1

Toimintakulttuurin muutosta Mikkeliin

Juha-Matti Neuvonen toimii luokanopettajana Moision koulussa Mikkelissä. Hän on ollut mukana #paraskoulu-hankkeessa koko lukuvuoden. Mikkelissä ollaan uudistamassa kouluverkkoa. Itäisen ja eteläisen alueen pienempiä kouluja ollaan yhdistämässä kahdeksi isoksi aluekouluksi. Eteläisellä alueella alakouluista Moision koulu, Olkkolan koulu ja Urpolan koulu  sekä yläkouluista Urheilupuiston koulu ollaan yhdistämässä noin 850 oppilaan ja 100 henkilökunnan eteläiseksi aluekouluksi, jonka pitäisi valmistua näillä näkymin elokuussa 2023. Alueen kouluista värvättiin neljän hengen opettajaporukka kehittämään uuden koulun toimintakulttuuria.

Juha-Matti saapui Joensuuhun ensimmäiseen kontaktipäivään vailla sen suurempia ennakko-odotuksia. Ensimmäisen kontaktikerran jälkeen oli mielessä enemmän kysymyksiä, kun vastauksia. Epäselvyyttä oli siitä, mitä pitäisi lähteä tekemään ja miten. Mieleen jäi lähinnä uuden vertaisverkoston mukana muodostuneet ihmiskontaktit. Juhiksen ryhmä koostui Mikkelin ja Varkauden opettajista ja häneltä tulikin suitsutusta Varkauden suuntaan: ”Oli hauska tutustua Varkauden touhukkaisiin, innokkaisiin, osaaviin ja asiantunteviin kollegoihin.”

Toinen asia, joka jäi mieleen, oli positiivinen pedagogiikka ja vahvuuksiin kasvattaminen. Ryhmälle esiteltiin konkreettisia keinoja ja käytännön esimerkkejä, jotka olivat koettu hyviksi Itä-Suomen yliopiston harjoittelukouluissa. Niistä sai hyvät tuliaiset omaan luokkaan Moision koululle. Toinen tuliainen oli positiivisen pedagogiikan kirja, josta Juha-Matti innostui. Toimintakulttuurin muutoksen ensi siemenet kohti positiivisempaa ja hyvinvoivaa kouluyhteisöä oli kylvetty.