Vis Moot -oikeustapauskilpailu opintojen kohokohtana

Otto Kanniainen

Kanniainen opiskelee oikeustiedettä kolmatta vuotta Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksella. Hän haaveili oikeustapauskilpailuun osallistumisesta opintojen alusta alkaen.

Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot eli lyhyesti Vis Moot on yksi maailman kuudesta arvostetuimmasta oikeustapauskilpailusta eli niin sanotusta grand slamista. Kilpailu järjestettiin kuluneen lukuvuoden aikana 31. kerran, ja se onkin vakiinnuttanut asemansa hyvin suurena ja kansainvälisenä tapahtumana – tänä vuonna siihen osallistui yli 400 joukkuetta! Kansainvälisyys näkyy myös kilpailun aiheissa, sillä se keskittyy YK:n kansainvälisen kauppalain (CISG) ja vaihtuvien kansainvälisten välimiesmenettelysääntöjen soveltamista koskeviin ongelmiin. Näiden aiheiden tiimoilta järjestäjäorganisaatio luo kuvitteellisen yksityisoikeudellisen riitatapauksen, joka käytännössä aina sisältää kytköksiä ajankohtaisiin teemoihin ja tulkintaongelmiin. Tänä vuonna kilpailuongelma koski uuden kanteen hyväksymistä olemassa olevaan välimiesmenettelyyn ja välimiesmenettelyjen yhdistämistä sekä kantajan ja vastaajan vastuun jakautumista kyberhyökkäystilanteessa. UEF lähetti joukkueen viidettä kertaa. Joukkueemme oli nelihenkinen ja siihen kuuluivat Ulla Laakkonen, Kiia Paanila, Sarina Hara ja allekirjoittanut eli Otto Kanniainen.

Vis Moot-kausi kestää varsinaisesti lokakuun alusta maaliskuun loppuun, joskin valmistautuminen kilpailuun on tapana hiljalleen aloittaa jo loppukesän ja alkusyksyn aikana. Ensimmäisenä vuorossa on kilpailun kirjallinen vaihe. Itse tapaus ilmestyy lokakuussa, minkä jälkeen joukkueet laativat kannekirjelmän. Kirjelmä lähetetään joulukuussa arvioitavaksi, minkä jälkeen joukkueelle arvotaan toisen yliopiston kannekirjelmä, johon vastataan tammikuun loppuun mennessä. Tämän jälkeen siirrytään suulliseen vaiheeseen, jossa osallistujat argumentoivat vaihdellen joko kantajan tai vastaajan puolesta toisen yliopiston joukkuetta vastaan kolmen välimiehen edessä. Kilpailu huipentuu maalis-huhtikuun vaihteessa suullisen vaiheen loppukilpailuun Itävallan Wienissä, jonne kaikki joukkueet pääsevät. Loppukilpailua edeltävien muutaman kuukauden aikana järjestetään monia esikilpailuja eli niin sanottuja “pre-mootteja” ympäri maailmaa. Joukkue päättää esikilpailuihin osallistumisesta itse, mutta ne tarjoavat kullanarvoisen mahdollisuuden saada käytännön kokemusta ja harjoitella suullista argumentaatiota Wienin loppukilpailua varten. Oma joukkueemme kävi viidessä esikilpailussa: Helsingissä, Saksassa Heidelbergissä ja kahdessa Hampurissa järjestettävässä kilpailussa sekä Tšekin Brnossa. Jokainen kilpailu oli hieno, kehittävä ja avartava kokemus, jonka aikana saimme niin tutustua muiden mukana olleiden yliopistojen joukkueisiin kuin testata omaa tasoamme näitä vastaan.

Loppukilpailu on noin viikon mittainen tapahtuma, jonka aikana Wienin yliopiston ympäristö täyttyy tuhansista oikkareista ympäri maailmaa. Pakettiin kuuluvat itse kilpailun alku- ja pudotuskierrosten lisäksi näyttävät alku- ja loppuseremoniat sekä monenlaista muuta virallista ja epävirallista ohjelmaa. Kilpailu on tunnettu melkeinpä legendaarisesta ”Vis-hengestään”, jota mekin saimme maaliskuun lopussa ikimuistoisesti kokea: syntyy jotain erityistä, kun valtava joukko nuoria, kansainvälisesti ajattelevia juristinalkuja ja ammattilaisia eri kulttuureista viettää aikaa yhteisessä suuressa kuplassaan. Myös menestystä niitettiin, sillä kantajan kirjelmästämme saimme kovasta työstämme palkinnoksi kunniamaininnan. Aikaa jäi myös kuvankauniin kaupungin kiertelyyn.

Kaiken kaikkiaan oikeustapauskilpailu on varmasti yksi uniikeimmista kokemuksista, joita opintojen aikana voi saada. Se kehittää valtavasti suullista ja kirjallista akateemista englantia ja tarjoaa oikeustieteellisessä epätavallisen mahdollisuuden saada kokemusta tiiviissä ryhmässä toimimisesta ja hyvin lähellä aitoa oikeudenkäyntiä olevasta esiintymistilanteesta. Sekä notaari- että maisterivaiheessa voi osallistua kilpailuun, ja se onkin varmasti hyödyllinen, jos kansainvälinen kauppaoikeus tai riidanratkaisu yhtään kiinnostavat.

Joukkueen valmentajina toimivat Sami Koponen, Simo Kahelin, Olivia Salonen ja Juuso Hautala. Heille kuuluu iso kiitos heidän kullanarvoisesta avustaan ja tuestaan sekä monista pitkiksikin venyneistä pohdintasessioista.

Jos matkamme kiinnostaa enemmänkin, lisää tunnelmia kilpailun ajalta löytyy joukkueen virallisesta Instagramista @vismootuef. Kyseiseltä UEF:n joukkueen viralliselta kanavalta voi seurata myös lokakuusta alkaen, kun uusi joukkue aloittaa matkansa.

Oikeustieteiden laitoksen joukkue.
Vasemmalta Sariana Hara, Ulla Laakkonen, Otto Kanniainen ja Kiia Paanila.