Perjantaikahvit lähentävät opiskelijoita ja opettajia Åbo Akademissa

Kävin viime viikolla vierailulla Åbo Akademissa tapaamassa kollegaani Mikael Kurulaa ja katsomassa yliopiston uutta Aurum-rakennusta.

Juuri ennen tapaamistamme kahvihuoneessa oli järjestetty jokaviikkoiset perjantaikahvit, jonne matematiikan opiskelijat ja opettajat kokoontuvat. Kahvit ovat epämuodolliset ja niissä on mahdollista keskustella kaikenlaisista ajankohtaisista mielessä olevista asioista. Mielestäni tämä on nerokas ja helppo tapa kuroa umpeen opiskelijoiden ja henkilökunnan välistä kuilua!

Juttelimme Mikaelin kanssa siitä, kuinka tärkeää olisi tuoda esiin matematiikan merkitystä yhteiskunnassa. Nyt moni koululainen ei tiedä, mitä matematiikan osaajat voivat tehdä. Toisaalta edes matematiikkaa yliopistossa opiskelevilla ei ole käsitystä siitä, millaisia tehtäviä he voivat valmistuttuaan tehdä. Tämä aiheuttaa epätietoisuutta ja laskee opiskelumotivaatiota. Ensimmäinen ja helpoin askel olisi kertoa matematiikan opiskelijoille, mitä kaikkea matemaatikot voivat tehdä. Olen itse liittänyt tällaisia kertomuksia valmistuneista matemaatikoista kurssieni viikoittaisiin harjoituksiin, sillä sieltä ne osuvat opiskelijoiden silmiin. Matemaatikko voi toimia vaikkapa tekoälyasiantuntijana, suunnitella laivoja, kirjoittaa koodia satelliitteihin tai työskennellä liikennesuunnittelun parissa kuten täältä Åbo Akademin blogista voi lukea!