Itärajan kaupunkihistoriaa!

Luet parhaillaan tutkimushankkeen ”Itärajan kaupungit Ruotsin suurvallan itärajalla” blogisivua. Täällä kerromme hankkeen kuulumisia, tehtyjä havaintoja ja ihan vain hankkeessa mukana olevien fiiliksiä. Hankkeessa tutkijoina ovat FM Jenni Merovuo, FM Antti Härkönen, dosentti Kasper Kepsu ja dosentti Jukka Kokkonen. Tutkimushankkeen vastuullisena johtajana on professori Kimmo Katajala ja kolmivuotisen hankkeen on rahoittanut vuoden 2024 alusta lähtien Svenska Litteratursällskapet i Finland.

Tutkimushankkeen alkuvaiheessa luodaan yhteistyössä Kansallisarkiston kanssa Nevanlinnan, Käkisalmen, Sortavalan, Brahean ja Kajaanin 1600-luvulta säilyneistä raastuvanoikeuksien pöytäkirjoista sähköinen tekstikorpus. Näistä tekstitiedostoista koostetaan verkostoanalyysityökaluille havaintomatriisit, joiden avulla luodaan raastuvanoikeuden pöytäkirjossa olevista tapauksista kaupunkien sisäisten ja välisten sosiaalisten ja kaupallisten verkostojen kuvaukset. Nämä kuvaukset muodostavat perustan hankkeessa kirjoitettavalle artikkeleiden antologialle.