Työelämän tutkimuspäivillä opittiin hyvinvoinnista, työyhteisön vuorovaikutuksesta ja luovuudesta
Työelämän tutkimuspäivät 2024 järjestettiin totuttuun tapaan Tampereen yliopistolla marraskuussa. Konferenssin aloitustilaisuudessa osallistujien määrä konkretisoitui, kun sadat työelämää tutkivat ja kehittävät asiantuntijat kokoontuivat yhteen saliin kuulemaan Anne Mäkikankaan tervetulopuhetta, Tampereen yliopiston rehtorin alkusanoja sekä näitä seurannutta – äärimmäisen kiinnostavaa – professori Mika Kivimäen, Helsingin yliopistosta, ensimmäistä Keynote -puheenvuoroa. Tässä Keynotessa hän esitteli erittäin uraauurtavaa tutkimustaan liittyen […]
Työtiimin yhteisöohjautuvuus edellyttää avointa, rakentavaa ja kannustavaa vuorovaikutusta
Yhteisöohjautuvuus työskentelyssä tarkoittaa, että tiimi ohjautuu autonomisesti yhteiseen suuntaan avoimen ja kannustavan vuorovaikutuksen avulla. Yhteisöohjautuvuus rakentuu arjen pienistä vuorovaikutuksen tavoista, jotka tukevat tiimin autonomiaa, osaamista ja yhteenkuuluvuutta. Yhteisöohjautuvuuteen nojaavassa työskentelyssä työtiimi ohjautuu autonomisesti eli vapaasti ja itsenäisesti tiettyyn yhteiseen suuntaan avoimen, rakentavan ja kannustavan vuorovaikutuksen myötä. Tällaisessa työskentelyssä keskeistä on tiimin jäsenten aktiivinen osallistuminen päätöksentekoon […]
Uusi tutkimus: toimijuuden mekanismit asiantuntijan luovan identiteetin uudelleenmuotoilussa
Tiesitkö, että tapa, jolla ymmärrät luovuutesi, vaikuttaa uravalintoihisi – niin suuriin kuin pieniin päätöksiin? Hyviä uutisia! 30. syyskuuta 2024 julkaistiin Possibility Studies & Society -lehdessä Oana Velcu-Laitisen artikkeli “Possible Agentic Mechanisms to Reformulating One’s Creative Identity as a Professional Creator”. Tämä artikkeli tuo hyviä uutisia tutkijoiden lisäksi kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita luovuuden kehittymisestä […]
Uutta tutkimustietoa etänä tapahtuvan oppimisen ja innovoinnin haasteista poliisi- ja teknologia-alan työssä
Digitalisaation kiihtyessä ja etätyön sekä etäkoulutusten yleistyessä organisaatiot kohtaavat uudenlaisia haasteita, erityisesti oppimisen ja innovoinnin alueilla. Työskentelytavat ja -ympäristöt ovat muuttuneet, mikä on tuonut mukanaan sekä välittömiä että pitkäaikaisia vaikutuksia. Näitä haasteita käsittelevässä tutkimuksessa (Lemmetty, 2024) keskityttiin poliisi- ja teknologiasektoreihin, joissa etätyön ja -oppimisen haasteet konkretisoituvat eri tavoin. Tutkimuksessa haastateltiin 20 henkilöä, jotka antoivat arvokasta […]
Konferenssikokemuksia Bathissa kesällä 2024
Euram 2024 -konferenssi järjestettiin Bathissa, Isossa-Britanniassa 24.-28. kesäkuuta, ja tämän vuoden teemana oli ”Fostering Innovation to Grand Challenges”. Kaltaiselleni ensikertalaiselle EURAMin esitelmät ja puheenvuorot olivat hyvin inspiroivia. Tämän kokoluokan konferensseissa on etunsa, sillä mahdollisuuksia valita eri teemaryhmien ja esitelmien välillä on paljon. Konferenssi käynnistyi inspiroivalla keskustelulla monitieteisestä tutkimuksesta. Tilaisuuden panelistit totesivat, että usein monitieteiset tutkimukset […]
Neljäs kansainvälinen ”Possibility Studies” -konferenssi järjestettiin Cambridgessä
Cambridgen yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta isännöi neljännen kansainvälisen Possibility Studies -konferenssin 8.-12. heinäkuuta 2024. Kuten konferenssin nimi antaa ymmärtää, keskeisenä teemana oli mahdollisuusajattelun edistäminen niin yksilöiden mielessä kuin yhteisöissä ja kulttuureissa. Avajais- ja päätöspuheenvuorot aloittivat ja päättivät jokaisen viidestä konferenssipäivästä. Päivien aikana osallistujat joutuivat tekemään vaikeita valintoja sen suhteen, mihin monista rinnakkaisista ja mielenkiintoisista esitelmistä ja […]
Työntekijälähtöiset innovaatiot, luovuus ja kestävyys puhuttivat tutkijavierailuilla Stuttgartissa ja Nancyssä
Tänä kesänä *EDLI-hankkeen vastuullisena tutkijana suuntasin Saksaan, Stuttgartin yliopistoon, jossa joukko tutkijoita pohtii innovaatioiden, teknologian, yrittäjyyden sekä kestävyyden ilmiöitä muuttuvassa maailmassa professori Alexander Bremin johdolla. Stuttgartin yliopisto ja ENI (Institute of Entrepreneurship and Innovation Science) olivat minulle ennestään tuttuja, mutta uutta ymmärrystä syntyi hurjasti tämän kahden viikon visiitin aikana. Samalla reissulla pyörähdin myös Ranskan puolella […]
Tutkimusta luovuudesta digitaalisten muutosten johtamisessa
Miten suhtaudut verkkomaksuihin? Entä lääkärikäynteihin digiklinikan kautta? Entä verkko-opiskeluun? Mitä ammattitaitoja, jos mitään, olet päivittänyt verkko-opintojen avulla? Vai oletko luonut omia verkko-opintojaksoja, videoita tai podcast-jaksoja? Elämme digitalisaation aikakautta, jossa kuluttajat ovat ilmiön toisessa päässä ja yritykset sekä julkiset organisaatiot toisessa päässä. Riippuen ammatillisesta roolistamme, jokainen meistä osallistuu, suoraan tai epäsuorasti, talouksien ja yhteiskuntien digitaaliseen muutokseen. […]
Itä-Suomen yliopistossa käynnistynyt jatkuvaan oppimiseen keskittyvän tutkimusryhmän toiminta
Tehostuvan työelämän ei-toivottuja seurauksia voidaan työpaikoilla torjua jatkuvaa oppimista tukemalla Jatkuvan oppimisen tukeminen on välttämätöntä tehostuvan työelämän arjessa, ja keskustelu tukemisen merkityksestä työelämässä onkin lisääntynyt viime vuosina sekä Suomessa että kansainvälisesti. Jatkuva oppiminen on avainasemassa yksilöiden osaamisessa ja urakehityksessä, mutta myös organisaatioiden uudistumisessa, innovaatioissa ja osaavan työvoiman sitouttamisessa. Itä-Suomen yliopistossa on aloittanut jatkuvaan työssä oppimiseen […]
Tervetuloa jatkoille!
Jatkoilla -blogissa syvennytään JATKOT (Jatkuva oppiminen työelämässä) -tutkimusryhmän tutkimusaiheisiin – työssä oppimisen, luovuuden ja hyvinvoinnin kiehtoviin ilmiöihin. Päivitämme ryhmän kuulumisia, jaamme osatutkimusten tuloksia sekä kurkistamme tutkijoiden arkeen. Blogi sukeltaa työelämä- ja aikuiskasvatustieteellisen tutkimuksen maailmaan: Miten työssä oppiminen ilmenee eri organisaatioissa? Millainen rooli luovuudella on työympäristöjen kehittämisessä? Miten hyvinvointi vaikuttaa työsuoritukseen ja organisaatioiden menestykseen? Millaisia menetelmillä […]