Ympäröivän luonnon opetuksen integroiminen sähköiselle kartta-alustalle

Lukio-opetukseen tarkoitettua, ulkona-oppimiseen liittyvää sähköistä materiaalia on suhteellisen vähän saatavilla. Hankkeen tiimoilta halusimme laatia yksinkertaisia, ehkä nopeastikin oppitunnin sisällä toteutettavia tehtäviä, joiden kautta opiskelijat pääsevät ulos luokasta havainnoimaan lähiympäristöään sekä liittämään havainnot sähköiselle paikkatietoalustalle. Näitä tuotoksia voisi jakaa myös eri lukioiden välillä ja siten tehdä valtakunnallista ympäristöhavainnointia ja –vertailuja.

Pyrimme lukio-opiskelijoiden kanssa keräämään aineistoa myös maastosta, esimerkiksi perinteisen ekologian kurssin jäkäläkartoituksen kautta. Kuvakaappaus StoryMapsiin tehdystä työohjeesta.

Talven mittaan perehdyimme erilaisiin paikkatietoalustoihin kuten Esrin ArcGIS for Schools ja Maanmittauslaitoksen Paikkatietoikkunaan. Koimme ArcGIS-alustan monipuoliseksi ja paljon dataa sisältäväksi paikkatieto-ohjelmaksi. Myös sen tiedonkeruusovellukset ovat hyviä. ArcGIS:n tarinakartat (StoryMaps) ovat visuaalisuudessaan todella hienoja. Ne sopivat myös hyvin työohjeiden kirjoittamiseen.

Paikkatietoikkuna on jo monessa lukiossa käytössä. Siinä on hyvää ja monipuolista kuntakohtaista aineistoa, joten sitä voi näppärästi hyödyntää oman kotikunnan tutkimuksissa. Paikkatietoalustan analyysityökalua kehitetään edelleen myös lukiotarpeisiin sopivaksi. Paikkatietoikkunan käyttöön saimme, ja tarvittaessa saamme edelleen, hyviä vinkkejä Maanmittauslaitoksen asiantuntijalta.

Paikkatietoalustat mahdollistavat myös kuva- ja maisema-analyysien tekemisen.

Kuvapankkimateriaalia olemme keränneet erilaisilla kameroilla (mm. 3D) ja erilaisista kohteista kuten Kolin kansallismaisemasta ja silokallioista (kuva 2.) sekä Juuan Polvelan harvinaislaatuisista kämmekkäalueista. Ilmakuvia varten olemme suorittaneet Dronen ohjaajan verkkoteoriakokeen.

Kartta-alustojen, työohjeiden ja kuvapankin kehittäminen jatkuvat edelleen. Osallistumme myös hanketyötämme tukeviin koulutuksiin.

Johanna ja Jaana