Eye tracking –teknologia opetuksen kehittämistyön välineenä

Kuva 1: SeeTrue –lasien käytön kokeilua FinETS Finland’s Eye-Tracking Researchers’ Seminar tapahtumassa Miika Toivaisen opastuksessa (taustalla Prof. Markku Hannula).

Eye-tracking teknologia on nimensä mukaisesti silmän liikkeiden ja katseen seurantaan kehitetty teknologia. Teknologiaa voidaan hyödyntää monissa tarkoituksissa, opetuksen ja oppimisen kehittämistyö mukaan lukien. FCLab.lukio III -hanke on mahdollistanut eyetracking –teknologian hankinnan koulullemmme ja sen myötä käytössämme on SeeTrue –technolgies eye tracking –lasit ja mittausohjelma.

Laajemman käsityksen saamikseksi eye tracking –lasien mahdollisuuksista ja toisaalta oman alustavan tutkimussuunnitelman vahvistukseksi osallistuin Helsingissä 14.2.2024 järjestettyyn FinETS Finland’s Eye-Tracking Researchers’ Seminar tapahtumaan. Seminaarin parasta antia olivat Professori Markku Hannulan pitämä luento, sekä lukuisat Eye tracking –teknologiaa omassa didaktisessa tutkimustyössään käyttäneiden tutkijoiden esitykset. Myös SeeTrue Technologies oli seminaarissa edustettuna Miika Toivaisen toimesta, mahdollistaen SeeTrue –lasien käytön kokeilua paikan päällä. Seminaari vahvisti innostustani eye-tracking teknologian hyödyntämiseen lukion opetuksen kehittämistyössä.

Seminaarista saamieni ajatusten innoittamana käynnistin huhtikuussa 2024 kokeilun, jossa testasin SeeTrue –mittauksia lukion kemian oppimisessa. Tähän liittyvät tutkimustulokset raportoidaan Suomen yliopistojen harjoittelukoulujen yhteisessä tiedejulkaisussa, Suomen Ainedidaktisia tutkimuksia julkaisusarjassa, keväällä 2025.

Kuva 2: Tilannekuva opiskelijan katseen seurantamittauksesta SeeTrue –teknologian avulla lukion kemian oppitunnilla huhtikuussa 2024. Kuvassa näkyvä sininen ympyrä ilmaisee, mihin opiskelijan katse kohdistuu tilanteen hetkellä.

Teksti: Johanna Puukilainen