Artomen M10-laitteella joustavuutta Tuvan esitystekniikkaan

Tulliportin lukion fyysisen oppimisympäristön muutokset keskittyivät pitkälti yläkerran avoimeen tilaan Tupaan, joka toimii rakennuksen sydämenä. Tilassa on ollut tykki ja sekalainen kokoonpano äänentoistoon tarkoitettuja laitteita. Halusimme yksinkertaistaa tilan esitystekniikkaa tinkimättä kuitenkaan laadusta liikaa. Päädyimme siihen, että hankimme tilaan (ja muuallekin käyttöön koulun tiloissa) Artomen M10 -laitteen, joka edustaa plug and play -tyylistä teknologiaa parhaimmillaan.

Artomella saadaan tuotettua iso kuva, joka on välttämättömyys isossa tilassa. Artomen sisäänrakennettu äänentoisto on riittävän laadukas siihen, että välttämättä erillisiä kaiuttimia ei tarvita. Meillä on kokonaisuuteen kuitenkin kytketty myös erilliset kaiuttimet. Artome on suomalainen yritys, joka on brändännyt vanhan keksinnön eli multimediavaunun nykyaikaan. Huomioitavaa on, että kuvan projisoinnissa on tärkeää, että pinta, jolle heijastetaan, on mahdollisimman suora. Mikäli näin ei ole, jättää kuvanlaatu hieman toivomisen varaa.

Parasta tuotteessa on sen helppokäyttöisyys ja liikuteltavuus. Artome vaatii virtalähteen ja se on periaatteessa sillä valmis käytettäväksi. Laitetta voidaan siirrellä lukiorakennuksessa eri tiloihin, joista löytyy tasaista pintaa ja tilaan saadaan iso kuva ja hyvä äänentoisto. Tämä mahdollistaa myös opetustilanteissa muun kuin frontaaliopetuksen toteuttamisen. Olemme suunnitelleet, että hyödynnämme laitetta myös ulkona tapahtuvassa koulutoiminnassa, mutta tämä on vielä testaamatta.