Tulliportin lukion akustiikkaparannukset FCLab.lukio II -hankkeen aikana

Hankkeen kakkosvaiheessa otimme tilojen kehittämisessä sellaisen tavoitteen, joka palvelee tasapuolisesti tilojen kaikkia käyttäjiä. Halusimme erityisesti parantaa koulurakennuksen akustiikkaa.

Akustiikka on oppimisympäristön tärkeä osa, sillä se vaikuttaa oppimisen laatuun, motivaatioon, keskittymiseen ja hyvinvointiin. Ääniympäristö on fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus, joka muodostuu tilan rakenteista, kalusteista, välineistä, äänilähteistä, äänenvoimakkuudesta, puheen selkeydestä ja vuorovaikutuksesta. Ääniympäristö voi olla oppimista tukeva tai häiritsevä riippuen siitä, miten se vastaa oppimistilanteen tarpeita ja tavoitteita.

Hyvä ääniympäristö on sellainen, jossa oppijat ja opettajat voivat kuulla ja ymmärtää toisiaan helposti, ilman että heidän tarvitsee ponnistella tai rasittaa ääntään. Hyvä ääniympäristö myös mahdollistaa erilaisten oppimisstrategioiden ja -menetelmien käytön, kuten yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyn, esitykset, keskustelut, pelit ja draaman. Hyvä ääniympäristö edistää oppimisen iloa, luovuutta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.

Huono ääniympäristö on sellainen, jossa on liikaa melua, kaikua tai taustahälyä, jotka vaikeuttavat puheen kuulemista ja ymmärtämistä. Huono ääniympäristö aiheuttaa oppijoille ja opettajille stressiä, väsymystä, päänsärkyä, keskittymisvaikeuksia, muistiongelmia, oppimisvaikeuksia, motivaation laskua ja turhautumista. Huono ääniympäristö rajoittaa oppimisstrategioiden ja -menetelmien valintaa ja heikentää oppimisen tuloksia ja laatua.

Havainnekuva Tulliportin normaalikoulun Tuvasta

Tulliportin lukion sydämen muodostaa yläkerran Tupa, joka on avoin ympäristö, jolla on monia funktioita. Sitä hyödynnetään välitunneilla sosiaaliseen kanssakäymiseen, oppituntien aikana opiskelijat tekevät pienryhmä- tai yksilötyöskentelyä tilassa ja sitä käytetään myös yhteisten tapahtumien järjestämiseen (mm. Opekokoukset ja harjoitteluiden suurryhmäohjaukset). Tuvan yhteydessä on myös lukion kirjasto, jossa on hyllyjä kirjoineen sekä pöytä, jossa voi tehdä ryhmätyötä tai lukea paperisia sanomalehtiä.

Tuvassa on katto korkealla ja ääni pääsee kulkemaan vapaasti. Tilassa on muovimatto ja paljon kovapintaisia huonekaluja. Tilalla on paljon käyttäjiä ja jokainen käyttäjä on äänilähde. Lisäksi tilaan kantautuu paljon ääntä rappukäytävien kautta, sillä molemmin puolin tilaa on avarat rappuset. Toisella puolella alakerrassa on ruokala ja toisella puolella vapaa-ajanaula, jossa voi pelata biljardia ja pöytätennistä. Molemmat harrasteet tuottavat paljon ääntä, joka kantautuu yläkertaan.

Tuvan ääniympäristö oli siis huono, sillä siellä oli korkea melutaso, joka häiritsi oppimista ja vuorovaikutusta. Tuvan akustiikka ei vastannut sen monipuolisia käyttötarkoituksia ja -tapoja. Tuvan akustiikan parantaminen oli siis tarpeellista ja tärkeää.

Lähdimme suunnittelemaan Tuvan akustiikan parantamista yhteistyössä Ecophonin konseptisuunnittelijan Pauli Pallaskorven kanssa. Saimme häneltä paljon asiantuntevia ehdotuksia ja yhdessä sisustussuunnittelija Oona Rytkösen kanssa mietimme, mitkä olisivat mahdollisia. Toiveissamme oli saada isoja akustoivia pintoja Tupaan ja estää alakerrasta kantautuvat ja voimistuvat äänet.

Mattoasennukset käynnissä Tulliportin lukion Tuvassa

Muutos: Päädyimme siihen, että emme akustoi Tuvan betonipalkkeja. Palkit ovat hieman notkollaan ja akustiikkalevyjen kiinnittäminen niihin siististi olisi ollut haastavaa ja erittäin työlästä. Asensimme lattiaan Interface Heuga 580 tekstiililaatan, joka muodostaa ison pehmeän pinnan tilaan. Lisäsimme tilaan myös viherkasveja tuomaan viihtyisyyttä ja rajaamaan tilaa.

Alhaalta kantautuvaa melua estää akustoivat verhot (Borås Cotton Elbrus 1300-165) portaikkojen päädyissä. Portaikkojen kattoon ripustimme Ecophonin SOLO-levyt, jotka asennettiin kesällä 2023. Kattopinta-alaa oli noin 240 m ja tavoitteena oli noin 60 % kattavuus. Saimme toteutettua noin 50 %:n kattavuuden Solo-levyillä.

Solo-akustiikkalevyt Tulliportin normaalikoulun lukiossa

Tuvan akustiikan parantaminen on ollut onnistunut hanke, joka on saanut paljon kiitosta ja positiivista palautetta sekä opiskelijoilta että opettajilta. Tuvan ääniympäristö on nyt rauhallisempi, miellyttävämpi ja oppimista tukevampi. Tuvassa on nyt helpompi kuulla ja ymmärtää toisia, tehdä erilaisia oppimistehtäviä ja nauttia oppimisen ilosta.

Akustiikka-pilviä Tulliportin normaalikoulun lukiossa

Lähteet:

Viisi vinkkiä koulujen parempaan ääniympäristöön – Ecophon

Artikkeli: Oppimisen iloa tukeva oppimisympäristö | Ajatus liikkuu – iloa oppimiseen!