Ruokala ei ole enää vain ruokala: Tulliportin lukio loi tilasta viihtyisän ja värikkään bistrotyyppisen kokonaisuuden

FCLab.lukio II -hankkeen kakkosvaiheessa otimme tilojen kehittämisessä sellaisen tavoitteen, joka palvelee tasapuolisesti tilojen kaikkia käyttäjiä. Halusimme erityisesti parantaa ruokalan viihtyisyyttä, toimivuutta ja monikäyttöisyyttä.

Ruokala on oppimisympäristön keskeinen osa, sillä se vaikuttaa oppijoiden ja opettajien ravitsemukseen, terveyteen, hyvinvointiin ja sosiaalisiin suhteisiin. Ruokala on paikka, jossa opiskelijat ja opettajat voivat nauttia maukkaasta ja terveellisestä ruoasta, rentoutua, keskustella, pitää taukoa ja ladata energiaa. Ruokala voi olla myös oppimistila, jossa voidaan tehdä erilaisia oppimistehtäviä ja -projekteja ruokailun ulkopuolella.

Kuva ruokalasta, jossa etualalla kasvi ja taustalla näkyy pyötäryhmiä sekä muraali.

Hyvä ruokala on sellainen, jossa on viihtyisä, rauhallinen ja siisti ilmapiiri, jossa opiskelijat ja opettajat voivat valita itselleen sopivan ruokailupaikan, jossa on tarjolla monipuolista, laadukasta ja vastuullista ruokaa, jossa on huomioitu erilaiset ruokavaliot ja allergiat, jossa on helppo liikkua ja jonottaa, jossa on hyvä akustiikka ja valaistus.

Tulliportin normaalikoulun ruokala oli ennen uudistusta melko perinteinen ja tylsähkö tila, jossa oli vain yhdenlaisia pöytiä ja tuoleja, jossa oli paljon melua ja kaikua, jossa oli vähän väriä ja elävyyttä ja jossa oli vain yksi käyttötarkoitus eli ruokailu. Ruokalan uudistaminen oli siis tarpeellista ja tärkeää.

Lähdimme suunnittelemaan ruokalan uudistamista yhteistyössä sisustussuunnittelija Marja Nevalaisen, ruokalasta vastuuta kantavan Food & co. ja koulun sekä kiinteistön omistajan SYK:n edustajien kanssa. Toiveissamme oli saada ruokalaan enemmän tilaa, valoa, väriä, viihtyisyyttä, monimuotoisuutta ja monikäyttöisyyttä.Ruokalaan rakennettu lounge-taso

Muutos: Päädyimme siihen, että rakennamme sisääntuloaulan ja varsinaisen ruokalan väliin ns. Lounge-alueen, jossa opiskelijat voivat viettää aikaa ruokailun ulkopuolella. Lounge-alueella on sohvia, nojatuoleja, pöytiä, tuoleja, kasveja ja valaisimia, jotka luovat tilaan kodikkaan ja rentouttavan tunnelman. Lounge-alueella voi lukea, pelata, jutella, kuunnella musiikkia tai vain olla.

Ruokalan ääntä eristävä seinärakennelmaAkustiikan parantaminen oli myös yksi tärkeä tavoite, sillä ruokala oli ennen uudistusta meluisa ja kaikuva tila, jossa oli vaikea kuulla ja ymmärtää toisia. Akustiikan parantamiseksi teimme seuraavat toimenpiteet: rakensimme astianpalautuspisteen ympärille melua estävät seinät ja niihin lisäsimme akustiikkapaneeleita ja lisäsimme tilaan pehmeitä ja huokoisia materiaaleja, kuten tekstiilejä, kasveja ja puuta.

Tilaan on taiteilija Katja Kouvalainen maalannut ison luontoaiheisen muraalin, joka tuo tilaan väriä, elävyyttä ja ilmettä. Muraali kuvastaa Tulliportin normaalikoulun luontoteemaa, joka on mukana kaikissa koulun uudistuksissa. Muraali on myös oppimisresurssi, josta voidaan oppia luonnon monimuotoisuudesta, ekosysteemeistä, ilmastonmuutoksesta ja luonnon kunnioittamisesta.

Tilaan on tuotu erikorkuisia pöytiä ja tuoleja rytmittämään tilaa ja tarjoamaan erilaisia ruokailuvaihtoehtoja. Tilaan on lisätty myös erilaisia ruokailupaikkoja, jotka vastaavat erilaisia tarpeita ja mieltymyksiä. Opiskelijat ja opettajat voivat ruokailla yksin, parin kanssa, pienryhmässä tai isommassa porukassa. Aiemmin tarjolla oli lähinnä isoja pöytiä, jotka eivät sopineet kaikille.

Ruokalan viihtyisiä tiloja voidaan hyödyntää myös opiskeluun ja esim. ryhmätöiden tekemiseen ruokailuaikojen ulkopuolella. Ruokala on nyt myös aiempaa enemmän oppimisyhteisön kohtaamispaikka, jossa voidaan jakaa ajatuksia, kokemuksia, tietoja ja tunteita.

Ruokalan uudistaminen on ollut onnistunut hanke, joka on saanut kiitosta ja positiivista palautetta sekä opiskelijoilta että opettajilta. Ruokala on nyt viihtyisämpi, toimivampi ja monikäyttöisempi tila, jossa on mukava syödä, oppia ja olla. Ruokalan kehittäminen jatkuu edelleen, sillä haluamme tehdä siitä vielä paremman.