Oman alan valinta – mikä minusta tulee isona?

Viimeistään lukion tai ammattikoulun loppupuolella jokaiselle opiskelijalle nousee esiin kysymys siitä, mikä se oma ala tulevaisuudessa on. Painetta voi tulla koulun tai ympäristön puolelta, eikä silti mielessä ole välttämättä mitään tiettyä alaa tai ammattia. Miten lähteä liikkeelle, kun oma ala ei ole tiedossa?

Oman kokemukseni mukaan alkuun kannattaa keskittyä omiin mielenkiinnonkohteisiin: mitkä aineet lukiossa tai muussa koulussa ovat kiinnostaneet, mitä tykkää tehdä vapaa-ajalla, millaiset arvot ovat tärkeitä ja mihin haluaisi panostaa. Onko intohimo ihmisten auttamisessa, teknologiassa, taiteessa, luonnossa tai vaikkapa kielissä? Kiinnostaako kulttuuri, erilaiset ihmiskohtalot tai vaikka maaperä ja ilmasto? Kuvittele itsesi erilaisissa tilanteissa. Mitkä hetket ovat olleet sinulle tärkeitä, miten toimit niissä? Ehkä olet erityisen empaattinen, tietoteknisesti taitava, kielellisesti lahjakas tai innoissasi aina, kun pääset selittämään asioita ystävillesi.

Omia kiinnostuksenkohteita ja erityistaitoja kannattaa ajatella laajasti ja kirjata ylös. Kirjaa ylös nekin asiat, jotka eivät tunnu liittyvän mitenkään koulutukseen: kukkien hoito ja isovanhempien auttaminen. Omien arvojen tarkastelun ja kirjaamisen jälkeen kannattaa avata listaukset eri koulutusmahdollisuuksista, tarkastella niitä rauhassa ja pohtia ääneen kavereiden tai opinto-ohjaajan kanssa. Kun löytää kiinnostavan koulutuksen, kannattaa se kirjata ylös. Itä-Suomen yliopiston tarjonnan löytää esimerkiksi täältä.

Kun kiinnostava koulutusvaihtoehto löytyy, kannattaa panostaa tiedonhakuun. Lähes jokaisesta koulutusalasta löytyy joku opiskelija tai opettaja, johon voi saada yhteyden yliopiston hakupalveluiden kautta. On täysin ok kysellä vaikka kymmenenkin alan opiskelijoiden kokemuksia, koska vain näin voi löytää sen itselleen sopivimman! Opiskelijoilta, lähettiläiltä ja opetuskunnalta kannattaa kysellä työllistymisestä, opiskelun etenemisestä, kursseista ja opetustyyleistä. Suurimman osan tutkinnoista kurssikuvaukset löytyvän netistä kokonaisuudessaan, jolloin saa jo selvän kuvan siitä, mitä opinnot pitävät sisällään.

Tärkeintä on kuitenkin muistaa rentous ja se, että mikään ei ole lopullista. Mikäli opiskelupaikka ei ensimmäisenä vuonna tärppää, voi asian nähdä mahdollisuutena: nyt on vuosi lisää aikaa tunnustella fiiliksiä, kartuttaa elämänkokemusta ja nähdä maailmaa. Mikäli taas koulupaikan valinnassa tulee huti, on sekin täysin korjattavissa seuraavana vuonna. Oman tiensä voi löytää myös oman koulutusalansa sisältä, sivuainevaihtoehdoilla ja suuntautumisella moni opiskelupolku on muokattavissa jo paljon. Itä-Suomen yliopistolla on vapaa sivuainemahdollisuus, joka tarjoaa jo merkittävästi lisää muokattavuutta opintoihin. Mikäli taas mielessäsi on jo selkeä tavoite omasta tulevaisuudenalasta, työskentele johdonmukaisesti kohti sitä. Yksi, kaksi tai kolmekaan epäonnistunutta yritystä eivät tarkoita, etteikö sisäänpääsy olisi edelleen täysin mahdollista seuraavana vuonna!

Tsemppiä kaikille kevään pääsykokeisiin, erityisesti näinä erityisinä aikoina.

Muista seurata intohimoasi, vaikka muut eivät uskoisi siihen. Polku voi olla varsin koukeroinen, mutta lopulta jokainen löytää kyllä paikkansa.

Reetta/metsätiede