Itä-Suomen oikeustieteen opiskelijoiden ruumiinavausekskursio Kuopioon

Keskiviikkona 21.11.2018 oikeustieteiden laitos järjesti opiskelijoilleen ruumiinavausekskursion Kuopioon Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Ruumiinavaus oli integroitu Esitutkinta ja pakkokeinot -kurssiin, ja mahdollisuus osallistua oli esitutkinta ja pakkokeinot -kurssin suorittaneilla sekä sitä parhaillaan suorittavilla. Ne lukuisat työtunnit, jotka käytin kyseiseen kurssiin jalkapallon MM-kisojen sijaan viime kesäkuussa ahtaassa ja kuumassa saksalaisessa solussa, antoivatkin lopulta enemmän kuin tuolloin olisin osannut arvata. Ekskursio oli ensimmäinen laatuaan ja oli todella hieno kokemus päästä pilotoimaan tätä kyseistä vierailua.

Lähdimme reissuun Auroralta yhteiskuljetuksella. Matka sujui leppoisasti ja Kuopiossa seuraamme liittyi vielä muutama opiskelija. Ekskursioon osallistuimme lopulta yhdentoista hengen voimin ja vierailumme THL:llä toteutti oikeuslääkäri Sari Papinaho. Ennen obduktiosalin oheistilojen esittelyä kävimme Papinahon kanssa yhdessä läpi kuolemansyyn selvittämistä lain sekä käytännön toiminnan näkökulmasta. Ennakkotehtävänämme oli ollut tutustua sekä lakiin että asetukseen kuolemansyyn selvittämisestä. Teoriaosuuden jälkeen oli aika allekirjoittaa salassapitosopimus koskien tulevaa ruumiinavausdemonstraatiota. Itse ruumiinavaus oli hyvin rauhallinen ja opettavainen tilaisuus, jossa pääsimme seuraamaan kahdelle eri vainajalle suoritettavia toimenpiteitä. Ekskursion aikana käydyissä keskusteluissa nousi esiin kysymys siitä, kuinka tärkeää myös juristien on ymmärtää oikeuslääketieteen ja kuolemansyynselvittämisen päälle. Kyse on lopulta tärkeästä ja kullanarvoisesta yhteistyöstä alojen välillä, jota on hankalaa yrittää parantaa ilman ymmärrystä toistemme työnkuviin.

Seuraava vierailu oikeuslääketieteen laitokselle on tarkoitus järjestää jo 20.2.2019. Suosittelen lämpimästi kaikkia kiinnostuneita opiskelijoita osallistumaan ekskursiolle, sillä tällainen mahdollisuus ei ole missään nimessä itsestäänselvyys. Seuratkaa siis laitoksen viestintää sekä esitutkinta ja pakkokeinot -kurssin moodlealustaa, joka löytyy nimellä esipakko. Lisätietoja ekskursiosta voi kysellä Matti Tolvaselta.

Riina Mäkikangas

Rikos- ja prosessioikeuden ja rikollisuudentutkimuksen pääaineopiskelija