Elämää yliopistokaupunki Oxfordissa

Yliopistostaan tunnettu Oxford on viehättävä, noin 150 000 asukkaankaupunki, joka sijaitsee noin 80 kilometrin päässä Lontoosta. Oxfordin yliopisto on englanninkielisen maailman vanhin yliopisto. Laitoksemme tutkijat viettivät siellä kuluvana vuonna aikaa yhteensä 4 kuukautta. Mika toimi vierailevana tutkijana oikeustieteellisen tiedekunnan kriminologian keskuksessa (Centre for Criminology) ja Moritz vierailevana tutkijana energiatutkimuksen instituutissa (Oxford Institute for Energy Studies).

Opiskelijoita koko Oxfordin yliopistossa on jatko-opiskelijat mukaan lukien yli 20 000, 140 eri maasta. Eniten opiskelijoita on Yhdysvalloista, Kiinasta ja Saksasta. Suomalaisopiskelijoita yliopistossa on noin 70. Perustutkinto-opiskelijoista valtaosa on brittejä, mutta jatkotutkintoa tekevistä suurin osa on Iso-Britannian ulkopuolelta. Vuonna 2017 oikeustieteitä opiskeli lähes 700 perustutkinto-opiskelijaa.

Kaupungin keskusta on suhteellisen pieni. Yliopisto koostuu 35 collegesta, jotka lukeutuvat kaupungin pääasiallisiin nähtävyyksiin. Oikeastaan joka puolella keskustaa ja sen tuntumassa voi törmätä college-rakennukseen. Bodleianin vanha kirjasto on myös suuri kaupungin nähtävyys. Kyseisen kirjaston aineistoihin on haettava erikseen käyttölupaa. Päivittäin yleisölle järjestetään eripituisia opastettuja kierroksia kirjaston tiloissa. Oikeustieteillä ja yhteiskuntatieteillä on omat kirjastonsa, joissa on helppo asioida kulkuluvan/kirjastokortin kanssa. Kirjastojen sähköiset tietokannat ovat hyviä ja niitä kannattaakin hyödyntää mahdollisimman paljon.

Tutkimusyhteisönä Oxford on omaa luokkaansa, koko kaupunki elää ja hengittää yliopistosta. Lukuvuosi koostuu kolmesta lukukaudesta: Michaelmas (9.10.-3.12.), Hilary (15.1.-11.3.) ja Trinity (23.4.-17.6).

Bussimatka Lontoosta Oxfordiin kestää 1,5–2 tuntia, ruuhkista riippuen. Eri bussiyhtiöiden vuoroja on noin 15 minuutin välein. Junamatka on nopeampi, mutta hintavampi. Liikkuminen kaupungissa onnistuu hyvin niin kävellen, pyörällä kuin myös bussilla. Majoittuminen Oxfordissa on kallista. Muutenkin kannattaa olla ajoissa liikkeellä, jos haluaa saada majoituksen esimerkiksi 1–3 kuukauden ajalle.

Joka tapauksessa, suosittelemme kaupunkia ja yliopistoa vierailukohteena lämpimästi, jos haluaa kokea historian havinaa ja akateemista ilmapiiriä.

Mika Sutela             Moritz Wüstenberg

Tutkijatohtori        Nuorempi tutkija