Merta edemmäksi…

Tuo vanha sanonta ” Ei kannata lähteä merta edemmäksi…” ei aina pidä paikkaansa. Tämä todettiin, kun kolme terveystieteiden opettajaopiskelijaa suorittivat Opetusharjoittelu terveysalan oppimisympäristöissä -opintojakson oppilaitoksessa tapahtuvan harjoittelun Tallinn Health Care Collegessa maaliskuussa 2024.

Opetusharjoittelun toteuttaminen Virossa oli uusi kansainvälisen yhteistyön muoto Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitoksella. Yhteistyön suunnittelu käynnistettiin syksyllä 2023 Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitoksen terveystieteiden opettajan koulutusohjelman opettajien ja opiskelijoiden sekä Tallinn Health Care Collegen yhteyshenkilöiden kanssa. Lukuvuoden aikana kokoonnuimme etäyhteyksin Team:ssä kuusi kertaa ja teimme suunnittelutyötä koskien opetusharjoittelun käytännön järjestelyjä ja sisältöä.

Opetusharjoittelussa terveystieteiden opettajaopiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat Moodle-oppimisympäristöön 5 opintopisteen laajuisen opintojakson aiheesta ”Pediatric trauma”. Opintojakso oli pedagogisesti linjakkaasti suunniteltu. Opintojaksolle osallistui 20 hoitotyön opiskelijaa. Opetus toteutettiin monimenetelmällisesti sisältäen verkko-oppimisympäristön ennakkomateriaalit ja -oppimistehtävät ennen intensiiviviikkoa, vuorovaikutteista luento-opetusta, työpajatyöskentelyä ja simulaatio-opetusta intensiiviviikon aikana sekä intensiiviviikon jälkeen kokoavan oppimistehtävä ja osaamistestit. Opiskelijoiden mentoreina intensiiviviikolla olivat terveystieteiden opettajankoulutusohjelman opettajat Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitokselta ja Tallinn Health Care Collegen hoitotyön opettajat substanssinsa mukaisesti.

Uuden yhteistyön aloittaminen on monella tavalla merkityksellistä ja jännittävää – niin opiskelijoille, kuin opettajillekin – mutta ennen kaikkea antoisaa. On rikkautta huomata samankaltaisuuksia opetuksessa, mutta myös eroavaisuuksia pedagogisissa ratkaisuissa, keskustella niistä yhdessä ja löytää niihin yhteinen toimintalinja. Opetusharjoittelu terveysalan oppimisympäristöissä -opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä, jossa on keskiössä ryhmässä tapahtuva oppiminen ja yhteistoiminta – jokaisen osallistujan aktiivinen rooli, vuorovaikutus, reflektointi ja tiedon jakaminen ovat tärkeitä osa-alueita. Opintojakson yhtenä tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa yhteistoiminnallista ja tiimeissä oppimista sekä verkostoitumista terveysalalla.

Opettajien näkökulmasta voimme todeta, että tavoite saavutettiin monikertaisesti. Tämän yhteistyön aikana oli myös ilo huomata ne valmiudet, joita yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmä antaa terveystieteiden opettajaopiskelijoille heidän osallistuessaan opintojakson suunnitteluun ja toteutukseen kansainvälisessä työryhmässä. Tästä näkökulmasta voimme kumota toisenkin meille tutun sanonnan ”Ei matka vaan määränpää” virheelliseksi. Rohkeus hypätä omasta tutusta kontekstista, ottaa vastaan uusia haasteita ja solmia yhteistyökumppanuuksia on oppimisen ja opettamisen rikkaus. Joskus itse matka on jopa tärkeämpi kuin määränpää. Uusi kansainvälinen yhteistyö on saatu hyvin alkuun – tästä on hyvä jatkaa alkanutta matkaa.

Yliopistonlehtori Outi Kähkönen ja yliopistonlehtori Ari Haaranen

Outi Kähkönen