Kunnes vapaa on taas Ukraina!

Kirjoittajat: erikoistutkija Ismo Björn ja yliopistotutkija Pirjo Pöllänen

Poliittisen laululiikkeen klassikot kuten Agit-Propin Natalia ja Haluavatko venäläiset sotaa? saivat reilu viikko sitten uuden merkityksen. Niitä tulkitaan nyt 1970-luvun sijaan 2020-luvun maailmassa. Taustalla ei ole toinen maailmansota ja sen kauhut, vaan tämän päivän todellisuus. Roistot ja sankarit vaihtavat paikkaansa, mukana on historian ironisuutta ja …oikeassa olemisen osoittamisen tarvetta. Continue reading “Kunnes vapaa on taas Ukraina!”

Ukrainan pakolaisten tuloon valmistauduttava

Kirjoittajat: professori Olga Davydova-Minguet, yliopistotutkija Pirjo Pöllänen

Venäjän johdon aloittama sota Ukrainassa aiheuttaa pakolaisuutta. Ne, jotka ovat onnistuneet lähtemään liikkeelle, pakenevat länteen, ensisijaisesti Puolaan, mutta myös muihin suuntiin. Ukrainalaisia tulee ilmeisesti myös Suomeen. Heidän tuloonsa on hyvä valmistautua. Mitä edellinen ”maahanmuuttokriisi” on meille opettanut, ja mitkä ovat sen jälkeen tulleiden venäjänkielisten maahanmuuttajien kokemukset arjestaan Suomessa? Tätä valotamme meidän päättyneiden ja meneillään olevien tutkimushankkeidemme kautta. Continue reading “Ukrainan pakolaisten tuloon valmistauduttava”

Russian Funeral Business Goes Digital

By Oleg Reut

Reforming the funeral business in Russia

In February State Duma deputies intend to submit a bill on the funeral business in Russia and make funerals a public service, Vedomosti business daily reports. In the Soviet era, the state was responsible for all funerals, but this mortuary monopoly was abolished after the USSR’s collapse.

bird's eye view of the cemetary in Petrozavodsk
Сemetery in Petrozavodsk. October 2020. Photo by Andrew Cilikov.

Continue reading “Russian Funeral Business Goes Digital”

Group work in diversifying classrooms

By Alicja Fajfer, PISH Project

people working together at a table

Logo of the PISH project with text: Problem-based learning. Intercultural communication, STEM in higher education

Towards better group work in STEM education

The PISH project collects methods that improve intercultural communication and peer learning at higher education institutions. We launched the project because many recent graduates struggle with team work, especially in a diverse environment.  This is one of the reasons why students have a hard time finding their first job that matches their degree. The tech industry, in particular, is pushing for change. Continue reading “Group work in diversifying classrooms”