Sata lintua satavuotiaalle Suomelle

​Karjalan tutkimuslaitoksen henkilökunta juhlii 100-vuotiasta Suomea sinivalkoisin linnuin. Itsenäisyyspäivään mennessä tavoitteena on ripustaa tutkimuslaitoksen tiloihin 100 käsintehtyä lintua. Ensimmäiset linnut jo parveilevat käytävän katossa.

– Vielä on hieman auki, teemmekö useita parvia vai ovatko kaikki linnut yhdessä parvessa, tempauksen ideanikkari, yliopistotutkija Arja Jolkkonen kertoo.

Lintuparveen mahtuu mukaan monenlaista lentäjää. Jo valmistuneet linnut on tehty erilaisilla tekniikoilla.

käsityö lintuja Karjalan tutkimuslaitoksen käytävällä
lintuja Karjalan tutkimuslaitoksen käytävällä, kuva: Alicja Fajfer

– Parvesta löytyy muun muassa virkkaamalla ja kankaasta tehtyjä lintuja sekä lankatupsuja ja keramiikkaa yhdistäviä lintuja. Eräs tutkijoistamme teki myös lintuorigameja, jotka muodostavat Karjalan tutkimuslaitokselle johdattelevan lintuauran, tutkimusamanuenssi Lea Kervinen esittelee.

Lisää lintuja mahtuu vielä mukaan juhlistamaan satavuotiasta Suomea. Jolkkonen ja Kervinen toivottavat koko yliopiston väen tervetulleiksi mukaan yhteisiin talkoisiin.

– Tekniikka on vapaa ja vapaita lintuja voi lähettää sisäisessä postissa Karjalan tutkimuslaitokselle. Siitäkään ei ole haittaa, jos lintuja tulee yli sata. Voimme aina laajentaa niiden reviiriä, Jolkkonen kannustaa.

Linturetkelle Auroraan

Karjalan tutkimuslaitoksen lintuprojekti on huomattu jo laajemminkin yliopistolla. Ensimmäiset seurueet ovat ennättäneet jo linturetkelle.

– Lajintunnistus voi olla vielä haastavaa, sillä emme ole ehtineet tekemään lintuopasta. Laitokselta löytyy kuitenkin aina joku, joka voi esitellä parvessa lenteleviä lintuja, Kervinen lupaa.

Sinivalkoiseen lintuparveen mahtuu vielä uusia lentäjiä juhlistamaan 100-vuotiasta Suomea.

Eikä hyvää ideaa olla Jolkkosen mukaan kuoppaamassa itsenäisyyden juhlavuoden jälkeenkään.

– Projekti jatkuu ja ensi vuonna voisi tehdä vaikkapa sotelinnun tai johonkin muuhun ajankohtaiseen asiaan kytkeytyvän linnun. Ja jotain käsitöihin liittyvää voisi kehittää myös vuodelle 2021, kun Karjalan tutkimuslaitos täyttää 50 vuotta.

Kukkilintu onnentuoja

Lintuparven väriläiskä ja itseoikeutettu johtaja on Jolkkosen virkkaama punainen kukkilintu. Se on karjalainen onnensymboli, jonka kuvia kirjottiin perinteisesti käspaikkoihin.

Kukkilintu on sinivalkoisen lentäjäparven itseoikeutettu johtaja.

Kukkilintu sopii kuvaamaan myös Karjalan tutkimuslaitoksella vallitsevaa yhteisen tekemisen meininkiä, josta lintutempaus on viimeisin esimerkki. Työyhteisössä Akateemisella käsityö- ja urheiluseura Karjalan karhuttarilla on ollut iso rooli toiminnan järjestämisessä.

– Vuosikymmenien aikana olemme kehittäneet kaikenlaista yhteistä tekemistä pyöräretkistä suunnistukseen. On ollut mukava huomata, miten innostuneita ihmiset ovat olleet, Kervinen sanoo.

Hänen mukaansa yhteiset projektit herättelevät usein hereille myös tauolle jääneitä harrastuksia.

– Tämäkin lintuprojekti aktivoi omaa käsitöiden tekemistä, mikä on inspiroivaa, rentouttavaa ja hauskaa.

Ja käsityöperinteissä Karjalan tutkimuslaitoksella riittää ammennettavaa, sillä siellä järjestettiin yksi Suomen ensimmäisistä keskeneräisten käsitöiden näyttelyistä.