Uusi tutkimus: toimijuuden mekanismit asiantuntijan luovan identiteetin uudelleenmuotoilussa

Tiesitkö, että tapa, jolla ymmärrät luovuutesi, vaikuttaa uravalintoihisi – niin suuriin kuin pieniin päätöksiin?

Hyviä uutisia!

30. syyskuuta 2024 julkaistiin Possibility Studies & Society -lehdessä Oana Velcu-Laitisen artikkeli “Possible Agentic Mechanisms to Reformulating One’s Creative Identity as a Professional Creator”.  

Tämä artikkeli tuo hyviä uutisia tutkijoiden lisäksi kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita luovuuden kehittymisestä läpi elämän.

Ensinnäkin se osoittaa, että on useampia tapoja olla luova. Tutkimuksessa löydettiin neljä erilaista tapaa suhtautua omaan luovuuteen ja tunnistaa se osana ammatillista kontekstia. Toiseksi, kun luovuutta tarkastellaan uudessa valossa, voidaan löytää motivaatiota tehdä uramuutoksia ja siten saavuttaa enemmän tunnustusta ja merkityksellisyyttä työelämässä.

Keitä ovat luovat ammattilaiset?

Artikkeli keskittyy luoviin ammattilaisiin ja asiantuntijoihin, eli henkilöihin, jotka työskentelevät esimerkiksi tieteen, tekniikan, yrittäjyyden aloilla ja jotka ovat valmiita hyödyntämään energiaansa ja luovaa ajatteluaan parantaakseen tai uudistaakseen organisaatioitaan tai työyhteisöjään.

Mikä on luova identiteetti?

”Identiteetti nähdään osana minää ja se koostuu fyysisistä ja psykologisista ominaisuuksista, jotka erottavat yksilön muista, tuovat jatkuvuuden tunnetta ja joita voi löytää (Dollinger & Dollinger, 2017). Identiteettiä voi parhaiten kuvata kysymyksellä ’Kuka minä olen?’ ”, Oana kirjoittaa artikkelissaan.

Samalla tavoin kuin meillä on kansallinen tai työidentiteetti, meillä on myös henkilökohtainen luova identiteetti. Se on sisäinen tunne luovista ominaisuuksista ja ajattelutavasta, joka tekee meistä ainutlaatuisia ja auttaa meitä muotoilemaan elämämme sen mukaisesti.

Keskeiset löydökset ja mahdollisia sovellustapoja arjessa

Viiden yrittäjän, kahden tutkijan ja yhden teknisen asiantuntijan haastatteluiden myötä artikkelissa tuodaan esille neljä tapaa, joilla ihminen voi nähdä itsensä luovana olentona: henkilönä, jolla on taiteellinen taito; henkilönä, jolla on intohimo tiettyyn tieteenalaan tai kokemusalueeseen; luovana ajattelijana sekä; kekseliäänä ihmisenä.

Jokainen näistä neljästä luovuuden muodosta voi olla osa ihmisen luovaa identiteettiä ja tulla esiin odottamattomissa tilanteissa työuran aikana.

Kuvitellaanpa esimerkiksi fiktiivinen henkilö Jeanette, joka työskentelee digitaalisen markkinoinnin konsulttina. Miten Jeanetten luova identiteetti voi näyttäytyä?

Skenaario 1:

Jeanette tapaa ensimmäistä kertaa mahdollisen asiakkaan. Jos hän näkee luovuutensa taiteellisena taitona, kuten musiikin miksauksena, hän voi päättää lisätä toimintaansa omia ”miksauksiaan” antaakseen asiakkaalle vilauksen erityisosaamisestaan.

Skenaario 2:

Jeanette on innoissaan siitä, miten brändeistä voi tehdä kuluttajille helposti lähestyttäviä. Kun luovuus on intohimoa tiettyä alaa tai kokemusta kohtaan, tämä intohimo ohjaa näkemään ideoita, joita muut eivät huomaa. Jeanette saattaa jättää mahdolliset epäröinnit taakseen ja ryhtyä kirjoittamaan tietokirjaa, jossa hän jakaa oivalluksiaan asiakaslähtöisestä markkinoinnista.

Skenaario 3:

Kun Jeanette näkee luovuutensa ajattelutapana, kuten runsaana mielikuvituksena, hän haastaa muita ennakkoluuloja rikkovilla kysymyksillä aina, kun kohtaa uusia ja odottamattomia työtehtäviä.

Skenaario 4:

Jos Jeanette näkee luovuutensa tapana olla kekseliäs, hän ottaa askeleita oman ja muiden mukavuusalueiden ulkopuolelle. Tämä johtaa uusien mahdollisuuksien löytämiseen asiakkaiden tavoittamisessa (esim. uusien digitaalisten teknologioiden hyödyntäminen), suhteiden ylläpitämisessä ja odottamattomien projektien löytämisessä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että luova identiteetti on tapa, jolla asemoit itsesi ainutlaatuisena yksilönä. Saatat nähdä itsesi henkilönä, jolla on taiteellinen lahjakkuus. Saatat nähdä itsesi henkilönä, jolla on intohimo. Voit saada voimasi luovasta ajattelusta. Neljänneksi ja viimeiseksi, voit nähdä itsesi henkilönä, joka löytää aina keinoja kiertää esteitä ammatillisessa ympäristössä.

Riippuen siitä, mikä näistä neljästä luovuuden puolesta puhuttelee sinua tietyssä tilanteessa, tietoinen toimiminen sen pohjalta voi johtaa merkityksellisen uran kehittämiseen. Uran, jossa pidät asioiden parantamisesta, luomisesta tai innovoinnista.

Mitä toimijuuden mekanismi tarkoittaa?

Toimijuuden mekanismi (Agentic mechanism) viittaa tunteeseen, että sinulla on valinnanmahdollisuus siinä, kuinka muokkaat ympäristöäsi kehittyäksesi. Se koostuu sarjasta toimia, joita olet valmis ottamaan päästäksesi pois vähemmän toivotusta tilanteesta. Artikkeli pohjautuu luovien ammattilaisten haastatteluihin ja tuo esille uuden syyn toimia luovan identiteetin pohjalta: kun nykyinen työ ei enää heijasta sitä, miten toivot työsi merkityksen olevan. Joillekin työ on ura, toisille se on elämäntehtävä, ja kolmansille se on kutsumus.

Näet työsi urana, kun tavoittelet ylennystä valta-asemiin organisaatiossa. Työ on elämäntehtävä, kun odotat sen vaikuttavan positiivisesti yhteisöön, jota haluat tukea. Kun työ on jokapäiväisten taitojen harjoittamista, jotka ovat ydintä siinä, kuka olet, sinulla ei ole vain työtä, sinulla on kutsumus.

Nämä kolme vaihtoehtoista tapaa nähdä työn merkitys yhdistettynä tiettyyn puoleen luovuudestasi voivat motivoida sinua ottamaan uusia askeleita ammatillisessa kasvussa tai muutoksessa.

Kiinnostuitko kuulemaan lisää?

Jos sinulla on kysyttävää tai kommentoitavaa, ole yhteydessä Oanaan osoitteessa oana.velcu-laitinen@uef.fi.

Kirjoittaja: Oana Velcu-Laitinen, tutkijatohtori, UEF