Konferenssikokemuksia Bathissa kesällä 2024

Euram 2024 -konferenssi järjestettiin Bathissa, Isossa-Britanniassa 24.-28. kesäkuuta, ja tämän vuoden teemana oli ”Fostering Innovation to Grand Challenges”. Kaltaiselleni ensikertalaiselle EURAMin esitelmät ja puheenvuorot olivat hyvin inspiroivia. Tämän kokoluokan konferensseissa on etunsa, sillä mahdollisuuksia valita eri teemaryhmien ja esitelmien välillä on paljon.

Konferenssi käynnistyi inspiroivalla keskustelulla monitieteisestä tutkimuksesta. Tilaisuuden panelistit totesivat, että usein monitieteiset tutkimukset ovat puutteellisia edustamiensa tieteenalojen osalta, minkä olemme – kiinnostavaa kyllä – huomanneet myös omassa tutkimuksessamme. Panelistin myös muistuttivat, miten tärkeää olisi, että monitieteinen tutkimus määrittelisi käyttämänsä käsitteet selkeästi edustamiensa tieteenalojen konventioidensa mukaisesti. Olemme omissa tutkimuksissamme myös panostaneet tähän, vaikkakin se onkin joskus haastavaa. Käsitteiden asianmukainen käyttö ja määrittely ei ole vain pätevää tutkimusta vaan myös rikastuttaa itse tutkimusta. Panelistit puhuivat erityisesti monitieteisen tutkimuksen mahdollisuuksien puolesta, ja olen tästä samaa mieltä. Oivallukset, näkökulmat, ideat ja uudet käsitteet, joita tieteenalat voivat toisilleen tarjota, rikastuttavat tutkimustyötä. Monitieteisyyden avain piilee yhteistyössä.

Koska oma taustani on aikuiskasvatuksessa, keskityin EURAM:ssa erityisesti johtamiseen ja johtajuuteen liittyviin teemaryhmiin osallistumiseen, oman osaamiseni lisäämiseksi juuri näistä aiheista. Esitelmiä seuratessani huomioni kiinnittyi luonnollisesti minulle tutumpiin käsitteisiin. Esimerkiksi eräässä tutkimuksessa vahvistettiin tulos, että psykologinen voimaantuminen toimii mediaattorina transformatiivisen johtajuuden ja työntekijöiden äänen välillä. Työhyvinvoinnista tai hyvinvoinnista yleisemmin esiteltiin useita tutkimuksia. Hyvinvointia tutkittiin mm. positiivisen johtajuuden, affektiivisen sitoutumisen ja psykologisen tarpeiden tyydyttämisen kautta. Myös psykologista työstä irrottautumista ja työntekijöiden hyvinvointia tutkittiin, ja esitelmöitsijä korosti työ- ja yksityiselämän tasapainon merkitystä. Konferenssin teemaan – Fostering Innovation to Grand Challenges – liittyen oli useita mielenkiintoisia avauksia, esimerkiksi tutkimus siitä, minkälainen johtajakäyttäytyminen erityisesti edistää työntekijöiden innovatiivista työkäyttäytymistä. Tutkijoiden havainnot korostivat motivaatiota ja mahdollisuuksia edistävää johtajakäyttäytymistä. Eräässä toisessa tutkimuksessa käsiteltiin innovatiivista suorituskykyä ja johtajuuden kollektiivisten resurssien korostamista sen lisäämisessä.

Parhaimmillaan tutkimuksella on aina käytännöllisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia. Monet tutkimukset liittyivät yhteiskunnalliseen nykykeskusteluun, ja yhdessä mielenkiintoisessa esitelmässä käsiteltiin tutkimusta, jonka yhteydessä oli toteutettu neljän päivän työviikon työkokeilu. Tutkimustulokset tukivat lyhyempää viikkoa, vaikkakin tulokset tarjosivat myös kriittisiä näkökohtia. On mielenkiintoista, miten jokaisella tutkimuksella on käytännön seurauksensa, mutta joillakin tutkimuksilla on hyvinkin suora yhteys työelämään.

Konferenssi oli hienosti järjestetty, ja osallistujista huolehdittiin esitelmien ja tilaisuuksien välissä kahvitauoilla ja herkullisilla lounailla. Hyvin toimiva konferenssisovellus auttoi navigoimaan lukuisten kampuksen rakennusten välillä ja valitsemaan eri tilaisuuksista kiinnostavimmat. Uusien ja vanhojen tutkijakollegoiden tapaaminen oli piristävää ja rohkaisevaa. Keskustelujen kautta ymmärtää, miten me kaikki tutkijat kamppailemme samankaltaisten ongelmien kanssa, ja se, että näkee, miten muut ovat toteuttaneet tutkimustyötään, rohkaisee ja vahvistaa omaakin projektia.

Minulla oli myös tilaisuus vierailla Bathin kaupungissa, vaikkakin paras näkymä Bathista oli paikallisbussista matkalla yliopistolle, koska se sijaitsee korkealla kukkulalla. Maisemat olivat erinomaiset, ja sää oli aurinkoinen ja lämmin. Emmekä saaneet kokea maailmanlaajuisesti tunnettua stereotyyppistä säätä, jota Englannissa yleensä esiintyy. Kaupungin keskusta tarjosi upean kattauksen historiaa ja arkkitehtuuria. Laiskan turistin näkökulmasta kaupunki on erittäin kompakti, sillä sen läpi voi kävellä muutamassa minuutissa. Ensi vuoden EURAM-konferenssilla on myös kauniit puitteet, sillä se järjestetään Firenzessä, Italiassa.

Marianne Jaakkola

Tohtoriopiskelija