Englannin lehtori hoivakodissa, eli humanistin näkökulmia VETOA-hankkeeseen

Äitini teki yli 40 vuoden työuran vanhustenhoidossa, joten vuorotyön arkiset haasteet olivat kotona tuttuja. Itsekin haaveilin joskus sairaanhoitajan ammatista, mutta lukuhommat ja kielet veivät lopulta mennessään. Äidin ansiosta olin kuitenkin pari kesää töissä Taipalsaarella hoivakodin laitosapulaisena, ja ruotsin sivuaineopiskelijana hakeuduin töihin Tukholman lähelle Lidingöön kotipalveluun kesällä 1994. Mummojen kanssa oli mukava jutella ruotsiksi, sillä heitä eivät pienet kielioppivirheet häirinneet, ja sanasto karttui, kun paikallisten kollegojen kanssa puhuttiin töistä ja paljon muustakin. Tuntuu siis jotenkin hyvin luontevalta, että olen nyt englannin kielen asiantuntijana VETOA-hankkeessa tarkastelemassa suomalaisen hoitoalan monikielisyyttä.

VETOA on UEF:n hoitotieteen laitoksen, humanistisen osaston ja Jatkuvan oppimisen keskuksen yhteinen ESR+-rahoitteinen hanke, joka alkoi maaliskuussa 2024 ja päättyy kesäkuun 2026 lopussa. Sen tavoitteena on tuottaa työkaluja ja uusia toimintamalleja Pohjois-Savon monikielisten ja -kulttuuristen sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yksiköiden tueksi. Hankkeella edistetään maahanmuuttajataustaisten hoitajien integroitumista suomalaisiin työyhteisöihin, vahvistetaan työyhteisöjen ja johtajien kulttuurisensitiivistä osaamista sekä tuetaan organisaatioita kasvavassa hoitajapulassa.  

Sote-ala on Suomessa tärkeimpiä ulkomaisten työntekijöiden rekrytoijia, ja heidän osuutensa arvioidaan lähivuosina kasvavan edelleen. Jotta uudet hoitoalan ammattilaiset saadaan löytämään paikkansa suomalaisissa työyhteisöissä ja jäämään Suomeen, yksiköt tarvitsevat monikulttuuriseen ja monikieliseen työelämään kytkeytyvää tietoa, koulutusta ja toimintamalleja, joiden pohjalta ne voivat luoda omia käytäntöjään ja vahvistaa yhteistyötä.

Maahanmuuttajataustaisten hoitajien työllistymisen ja työssä jaksamisen haasteet liittyvät usein suulliseen ja kirjalliseen kielitaitoon, mutta haasteita kohtaavat yhtä lailla myös suomalaiset työntekijät ja esihenkilöt, joille esimerkiksi työpaikan monikielistymiseen sopeutuminen ja sujuvien käytäntöjen luominen voi olla haastavaa.

Hankkeen toimintaan sisältyy henkilöstön tarpeisiin räätälöityjä opintojaksoja, joista ensimmäinen, DigiCampus-ympäristössä toteutettava MOOC-kurssi, käynnistyi lokakuun alussa. Olin toteuttamassa kurssin monikielisyyteen ja kielitietoisuuteen liittyviä sisältöjä, mutta kurssilla käsitellään myös monikulttuurisuutta, kulttuurista kompetenssia ja terveyden suhdetta kulttuuriin. Lisäksi tarjoamme talven ja kevään 2024–2025 aikana lähi- ja etäopetuksena toteutettavia opintojaksoja yksiköiden eri kohderyhmille. Maahan muuttaneiden hoitajien opintojaksot käsittelevät suomen kieltä ja kulttuuritietoutta sekä kirjaamiskäytäntöjä, suomalaisen henkilöstön kurssit hoitoalan englantia, monikielisyyttä, selkosuomea ja kulttuurisensitiivisyyttä, ja esihenkilöiden kurssit muutosjohtamista ja monikulttuurisen työyksikön johtamista.

Opintojaksojen lisäksi toteutamme neljän työpajan kokonaisuuden, jonka aikana kunkin yksikön kohtaamia haasteita ja kehitystarpeita kartoitetaan ja niihin suunnitellaan ratkaisuja ja tukitoimia henkilöstölähtöisesti. Hankkeen vaikuttavuudesta kerätään tietoa kyselyillä ja havainnoimalla, ja minäkin lähden alkavana keväänä osastoille tapaamaan hoitajia ja tekemään kenttätöitä yhdessä hanketyöntekijä Sara Backmanin kanssa. Odotamme näitä kevään vierailuja ja toimia jännityksellä ja mielenkiinnolla. Yhdessä kulttuurintutkimuksen professori Tuulikki Kurjen kanssa perehdymme esimerkiksi siihen, miten hankkeessa mukana olevien pohjoissavolaisten hoitoalan yksiköiden henkilöstö kokee työyhteisönsä monikielistymisen ja -kulttuuristumisen ja millaisia toimintatapoja yksiköissä kehitetään.

VETOA-hanke on erinomainen esimerkki siitä, miten humanististen kieli- ja kulttuurialojen osaamista voidaan hyödyntää monialaisessa työelämäkontekstissa. Poikkitieteellisyys hoitotieteiden kanssa on erittäin antoisaa, ja vierailut yksiköissä ja keskustelut hoitajien kanssa antavat konkreettista tuntumaa hoitoalan monikieliseen ja -kulttuuriseen arkeen. Kerromme blogissa myöhemmin, miten työpajat ja aineistonkeruu sujuvat, ja mitä olemme osastoilla oppineet.

Jos sinulla herää kysymyksiä hankkeestamme, ota ihmeessä yhteyttä!

Heli Paulasto
Yliopistonlehtori, Englannin kieli ja kulttuuri

Veto- ja pitovoimaa monikulttuurisesta työyhteisöstä
Pohjois-Savon hyvinvointialueelle
1.3.2024-30.6.2026
uef.fi/vetoa