Erasmustamassa Barcelonassa

Olin viikon 24 Erasmus vaihto-ohjelman tukemalla vierailulla Barcelonan autonomisessa yliopistossa. Espanjan talouden haasteet näkyivät yliopistolaitoksessa: kirjaston johtaja kertoi budjetin käytännössä puolittuneen talouden laman aikana. Lisäksi työntekijöiden palkkoja oli alennettu parikymmentä prosenttia. Tämä on alkanut näkyä sekä työmotivaation heikkenemisenä; että siinä, ettei kirjasto ole pystynyt uusimaan atk-laitteistoja käytännössä kymmeneen vuoteen. Painettujen aineistojen hankinta on myös ajettu käytännössä nollaan.

Olemme tehneet kollegani Núria Balaguén kanssa jo usean vuoden yhteistyötä erityisesti kirjastojen laatujohtamiseen liittyvissä kysymyksissä. Tämän vuoden yhteistyön konkreettisena tuloksena on espanjankielinen laatujohtamisen opas kirjastoille. Juhlimme kirjan julkaisua vierailun aikana ja suunnittelimme seuraavia projekteja.

Laatukirjamme
Laatukirjamme

Erityisenä kiinnostukseni kohteena oli tänä vuonna viestintään liittyvät kysymykset. Vertailimme kirjastojen sisäisen viestinnän työkaluja. Molemmilla on kehittyneet intranet-sivustot. UAB:n intraa oli hyödynnetty myös kirjaston kehitysprojektien hallinnan välineenä, jossa tehtävien jakaminen ja projektien hallinta tapahtui kirjaston räätälöimällä avoimen lähdekoodin (Redmine) ohjelmistolla. Omassa kirjastossamme olemme ajatelleet myös projektoinnin työkalua, joten sain varmistusta omalle ajattelulleni kirjastojen työtavan muuttumisesta entistä enemmän kehityshankkeiden toteuttamisen suuntaan.

Kirjastojen sisäisen viestinnän vertailua
Kirjastojen sisäisen viestinnän vertailua

Kirjasto oli toteuttanut asiakasviestintää paljon julistein ja posterein. Itse innostuin eniten kirjaston tilastoja esittävästä julisteesta, jossa perustunnusluvut oli saatu esitettyä ytimekkäästi. Kirjaston laatujärjestelmä oli vastaavasti kyetty esittämään sarjakuvajulisteena. Näissä näkyi hyvin se, että pääkirjasto sijaitsi viestintä- ja toimittajakoulutuksesta vastaavan tiedelaitoksen kanssa samassa rakennuksessa.

Kirjaston laatujärjestelmä sarjakuvana
Kirjaston laatujärjestelmä sarjakuvana

UAB oli satsannut vahvasti avoimeen julkaisujen saatavuuteen. Kirjaston ylläpitämässä julkaisuarkistossa oli lähes 100.000 erilaista julkaisua vapaasti käytettävissä. Kirjaston rooli oli aktiivinen myös julkaisujen saamisessa tietokantaan ja niihin liittyvien tekijänoikeusasioiden hallinnassa. Lisäksi Espanjan valtio on ottanut selkeän kannan julkisella rahoituksella tuotettavan tutkimuksen avoimuudesta kaikille käyttäjille.

Yliopisto oli myös toteuttanut puolenkymmentä MOOCia, kaikille avointa kurssia verkossa. Suosituin niistä on ollut egyptologian kurssi, jolla on ollut kymmeniä tuhansia käyttäjiä. Kirjasto on ollut tekemässä MOOCeihin liittyvää ohjeistusta ja yliopistolla oli selkeä politiikka niitä opettajia ja tutkijoita varten, jotka halusivat toteuttaa tällaisen kurssin.

Montserratin luostarin papyryksia
Montserratin luostarin papyryksia

Vierailun lopuksi sain kunnian osallistua Katalonian yliopistokirjastojen konsortion vierailulle Monserratin luostariin. Luostarin kirjasto oli liittänyt omat luettelotietonsa konsortion yhteiseen tietokantaan. Pääsimme luostarin suljetuille alueille, puutarhaan ja kirjastoon, jonne turisteilla ei ole pääsyä. Kirjaston kokoelma oli hämmentävän monipuolinen – kollegani kertoivat, että benediktiiniläisyys on ollut vapaamielisintä katolista ajattelua. Kokoelman suurimpia aarteita oli Jeesuksen jälkeisiltä ajoilta peräisin olevat papyrystekstit, jossa oli otteita uuden testamentin kirjoituksista.

Kirjastokonsortio luostarissa
Kirjastokonsortio luostarissa

Barcelonan kaupunki helteineen tarjosi muutenkin mukavat puitteet työmatkalle ennen palaamista Suomen kesään…

Jarmo Saarti

kirjaston johtaja

Kurkista kirjastoon

Kirjaston vuosikertomus 2013 on nyt julkaistu! Viesti kirjastosta: Itä-Suomen yliopiston vuosikertomus 2013 sisältää joukon monipuolisia ja mielenkiintoisia artikkeleita.  Kirjoitustyöhön osallistui lähes koko henkilökunta ja vuosikertomuksen toimittivat Jarmo Saarti ja Helena Silvennoinen-Kuikka.

Viestinnän kehittäminen valittiin toimintavuoden erityiseksi teemaksi. Käytännön työssä se näkyi monella tapaa. Tässä muutamia näkökulmia:

  • Viestintäajattelua uudistettiin
  • Intran uudistus toi mukanaan myös uudenlaista toimintakulttuuria
  • Osaamisen kehittämisen tueksi valittiin Kehittävän dialogin –menetelmä
  • Asiakkaita otettiin mukaan palveluja kehittämään
  • Otettiin käyttöön moderni radiotaajuustekniikka painetun aineiston lainaustoimintoja ja kokoelmien hallinnointia tukemaan
  • Opetettiin, ohjattiin, tehtiin työtä kokoelmien parissa, kehitettiin tutkimuksen tuen palveluita ja paljon muuta…

Kurkista kirjastoon ja tutustu vuosikertomukseemme vuodelta 2013!

 

Helena Silvennoinen-Kuikka, palvelupäällikkö, opetus- ja tietopalvelut

Taina Sahlman, tietopalveluneuvoja, vuosikertomuksen toimitussihteeri

EAHIL2014 Roomassa, osa 5

Konferenssin teema Divided we fall, united we inform. Building alliances for a new European cooperation huipentui viimeisenä päivänä.

Kerroin yhdessä rinnakkaissessiossa yhdessä Katri Larmon ja Tiina Heinon (Terkko) ja Leena Lodeniuksen (Duodecim) kanssa tuloksista, joita saimme kyselyymme BMF:n jäsenille yhteistyöstä tiedonhaun opetuksessa, opetusmateriaalien jakamisessa sekä palveluiden markkinnoinnissa ja tuotteistamisessa. Oli hauskaa tehdä esitelmä yhdessä ja vielä mukavampaa esittää se nelisin. Saimme hyvin positiivista palautetta.

Kuulijoitamme. Pienempi kahdesta luentosalista oli usein tupaten täynnä.
Kuulijoitamme. Pienempi kahdesta luentosalista oli usein tupaten täynnä.

EAHIL:n yleiskokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat kuten budjetti ja julkistettiin puheenjohtajan — Marshall Dozier toiselle kaudelle 2015-2016 — ja hallituksen jäsenten — Lotta Haglund varsinaiseksi jäseneksi kaudelle 2015-2018 sekä Karen Buset ja Francesca Gualtieri varajäseniksi kaudelle 2015-2016 — vaalitulokset. Äänestysprosentti oli noin 17 eli alhainen, mutta korkeampi kuin edellisissä vaaleissa, kun 1475 jäsenestä 257 äänesti. Lisäksi hyväksyttiin neljä pientä muutosta yhdistyksen työjärjestykseen ja toimintaohjeisiin.

Konferenssin viimeinen esitelmä, jonka pitivät Anna Kågedal ja Sara Janzen, oli hieno yhteenveto kovasti kehutusta viimevuotisesta workshopista.

Konferenssin päätteeksi palkittiin parhaat esitelmät ja posterit, toivotettiin yleisö tervetulleiksi ensi vuoden workshopiin Edinburghissa ja kiitettiin järjestäjiä kukkasin.

20140614-111342-40422042.jpg
Palanen 2013-workshopin yhteenvedosta

Tuulevi Ovaska, palvelupäällikkö, KYSin tieteellinen kirjasto
(Osallistuin konferenssiin BMF ry:n ja TSV:n avustuksella)