Sykettä, hikeä ja rentoutumista

Sari kirjoitti jo tällä viikolla liikunnasta, mutta jatketaan silti samalla aiheella. Kuten Sari totesikin on liikunta tai jokin muu harrastus hyvin tärkeää opiskelijalle, kun päivät venyvät välillä pitkiksi ja istumista on lähes mahdoton välttää. Joskus tulee istuttua yli 8 tuntia päivässä. Pahimmillaan olen istunut 11 tuntia lähes putkeen. Hankin joululomalla aktiivisuuden lisäämieksi jumppapallon ja testasin sitä viikon, jolloin luin päivittäin useita tunteita fysiikan tenttiin. Tentin jälkeen istuin muutamana päivänä tavallisella tuolilla ja huomasin, että vaikka istuin vähemmän, meni hartiat enemmän jumiin ja istuin huonommassa ryhdissä kuin jumppapallolla. Huomasin myös, että pallolla istuaessa olen korkeammalla kuin tuolilla, koska käytän ruokapöytää työpöytänä. Joten suosittelen jokaista investoimaan reilulla 10 eurolla jumppapalloon.

image

Lisäksi minulla on salikortti, jolla pääsen ryhmäliikunta tunneille ja kuntosalille. Käyn pari kertaa viikossa Crossfit-tunneilla ja pidän myös Virtuaali spinning -tunneista, koska yleensä olen siellä ihan yksin, joskus lähettiläs Hannan kanssa. Salilla on myös hot-sali, jossa on reilu 30 astetta lämmintä, jossa pidetään muun muassa kehonhuoltoa ja joogaa. Monipuolinen liikunta, rentoutuminen ja aktiivinen palautuminen pitää minut kunnossa.

image

 

image

Kuten Sari jo mainitsikin, uusi Sykettä-korkeakoululiikuntaa yhteityö on lähtenyt hyvin käyntiin ja tuntien varaustilannetta tarkastellen se näyttää hyvin suositulta myös lähes jokainen ystäväni on liitynyt Sykettä palveluun. Itse en toistaiseksi ole käynyt muilla tunneilla kuin taitoluistelu. Olen innoissani tästä uudesta harrastuksesta. Olen koko ikäni luistellut hokkareilla ja nyt hain vanhempien luota taitoluistimet. Harjoituksia on ollut kolmet ja huomaa, miten oma tasapaino on kehittynyt. Painopiste on luistimissa niin eri, että siihen tottumiseen on mennyt aikaa. Vielä ei esimerkiksi takaperin sirklaus onnistu kauniin näköisesti uusilla luistimilla.

image

Vaikka minulla olisi kuinka paljon stressiä, ei sitä liikkuessa ajattele. Myös muun muassa ISYY ja ainejärjestöt järjestävät erilaisia liikunnallisia tapahtumia. Pidän myös uusien lajien kokeilusta. Onko joku teistä kokeillut esimerkiksi Treetop-seikkailupuistoa tai SUP-lautailua? Toivon liikunnan riemua kaikille!

Jenna Hyvärinen/Matemaattisten aineiden aineenopettaja ja luokanopettaja