Onko sulla motia?


Henna Saari, kliininen opettaja, perusterveydenhuolto

Se on niin sikasiistii, kun nyt on tätä motia lukee kokeisiin! On nuoret ja hyvät opet ja ne opettaa niin erilailla, ja nekin on nyt niin innoissaan!

Näin hihkui ihqu tyttäreni, kun hän oli käynyt seiskaluokkaa muutaman kuukauden. Moti, joka tarkoittaa urbaanin sanakirjan mukaan motivaatiota, on nyt puhekielessä in. Vaikkakin vielä yleisemmin se tuntuu olevan meidän perheen keskusteluissa out: -”Se lopetti fudiksen kun sillä meni moti” tai ”Ei oo mitään motia lähtee sun kaa kävelee”.

Oletko havainnut kurssiesi opiskelijoilla motia? Entä miten on oman ope-motisi laita? Onko motia elintapamuutokseen, jonka tiedät olevan hyväksi itsellesi?

FT, PsM Annamari Heikkilä piti esityksen Duodecimin 100-vuotissymposiumissa sisäisen motivaation merkityksestä potilaiden omahoidossa. Heikkilän mukaan sisäinen motivaatio tietynlaiseen käyttäytymiseen tai sen muutokseen syntyy siitä, että henkilö kokee muutoksen itselleen henkilökohtaisesti merkitykselliseksi ja tärkeäksi. Merkityksellisien asioiden löytymiseen tarvitaan itsereflektiota, ja joskus ulkopuolista reflektiotakin. Taitava lääkäri kuuntelee potilasta herkällä korvalla, ja luo yhdessä potilaan kanssa juuri hänelle räätälöidyt yksilölliset hoitotavoitteet. Veikkaanpa, että harvan ihmisen henkilökohtainen merkityksellinen diabeteksen hoitotavoite on Hb-A1c alle 50 mmol/mol. Sen sijaan se voi olla vaikkapa virkeyden lisääntyminen paremman glukoositasapainon myötä. On lääkärin taitoa yhdistää potilaalle merkitykselliset tavoitteet lääketieteellisiin tavoitteisiin.

Yliopisto-opettajan polkuni ensimmäisissä mutkissa aloin olla sitä mieltä, että sisäinen motivaatio on ehkäpä oleellisin opiskelijan syvällistä ja ymmärtävää oppimista lisäävä tekijä. Väitän, että sisäisesti motivoitunut oppija on innokas ja hyvällä fiiliksellä, ja myönteinen tunnetila luo edelleen parempaa oppimista. Ajatus on pikkuisen idealistinen (ei kai naiivi kuitenkaan?) ja joskus vaikeasti tavoitettavissa käytännön opetuksessa. Siitäkin huolimatta ajattelen, että kurssin aloittavilla mielekkäillä aktivointitehtävillä, jotka pyrkivät sitomaan kurssin tavoitteet opiskelijan henkilökohtaiseen aiempaan osaamiseen, tai sen puutteisiin, voidaan luoda mukava orientaatio oppimiselle. Hyvin rakennettu kurssi jatkuu innostuneiden ja kollegiaalisten opettajien vetämänä.

Oman motivaatiotason haistelu vaatii kykyä ja halua itsereflektioon. Itsereflektion avulla pääsee mielenkiintoiselle retkelle tutustumaan omaan käyttäytymiseensä. Kuinka käyttäydyn puolisona, vanhempana tai työkaverina? Parisuhde on teko. Vanhemmuus on teko. Hyvä työkaveruus on teko. Pelkät kauniit ja ylevät aikeet ja ajatukset eivät riitä. Olisikohan sitä enemmän läsnä oleva vanhempi tai reilumpi työkaveri, jos saisi sisäisen motivaation herättelyn avulla käytöksen muuttumaan omien arvojen mukaiseksi?

Tyttärelläni meni hiljattain moti ratsastukseen, mutta me molemmat saamme edelleen iloita siitä, että teini-iän myrskyssäkin riittää motia opiskella koulussa. Huonompien koenumeroiden aiheuttama pettymyskään ei ole enää niin suurta, kun opiskelu on muuten mukavaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *