Mietteitä laihduttamisesta



Anna-Maria Keränen, yliopiston lehtori

Huhtikuu on jo pyörähtänyt hyvin alkuun. Aurinko alkaa lämmittää ja mieli lentää kesään. Kesä ja lämpö ovat olleet esillä naisten- ja iltapäivälehtien otsikoissa jo tammikuusta alkaen. Niiden viesti on ollut sama kuin edellisinäkin vuosina – laihduta NYT itsesi! Ole upea kesällä! Tarjolla on erilaisia dieettejä ja treenejä, mietiskelyä ja psyykkausta. Nopeaa tietä laihtumiseen tarjoavat dieetit perustuvat usein tiukkaan ruokavalioon ja treenaamiseen ja paino voi pudota nopeastikin niin kauan kuin tiukkuutta jaksaa noudattaa. Kun ei enää jaksa, palataan entisiin tapoihin ja paino nousee helposti takaisin.

Vaikka lihavuus on riskitekijä usealle sairaudelle ja meillä suomalaisilla olisi tarvetta elämäntapojen tarkasteluun, niin terveydentilamme kohentumiseen riittäisi niinkin maltillinen kuin 5-10 % pysyvä painonpudotus. Tiukat dieetit eivät johda toivottuun lopputulokseen, eli pysyvään muutokseen.

Teoriassa laihtuminen toteutuu kun kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä sitä saa. Pysyvää laihtumista ja terveyttä tukee parhaiten pienin muutoksin toteutettu riittävästi kuitua ja hyvänlaatuista hiilihydraattia, sopivasti hyvänlaatuista rasvaa ja riittävästi proteiineja sisältävä ruokavalio. Näiden lisäksi ateriarytmillä ja annoskoolla on tärkeä merkitys laihtumisen onnistumisessa.  Monipuolinen ruokavalio on helpointa koostaa lautasmallin avulla, jota voi soveltaa myös eväisiin ja välipaloihin. Ruokavaliomuutosten lisäksi liikunnalla on merkitystä laihtumisessa. Laihduttavaksi liikunnaksi suositellaan 45-60 minuutin kohtuullisella kuormituksella toteutuvaa päivittäistä kestävyysliikuntaa.

Näiden faktojen perusteella laihtumisen pitäisi olla helppoa – ihan kuten lehdet väittää. Käytännössä kuitenkin jokainen, joka on painoaan yrittänyt pudottaa, tietää, että se ei ole näin yksinkertaista. Varsinkin pysyvä muutos on vaikeaa ja joka tammikuu joudutaan miettimään, että taasko pitäisi ponnistella itsensä rantakuntoon.

Mistä laihtumisen ongelmallisuus voi johtua? Rock-yhtye Sielun Veljet lauloi joskus että ”Mullon aina nälkä ja koko ajan jano”. Tämä on fysiologisesti mahdotonta, mutta tähän iskevään kertosäkeeseen moni kykenee samaistumaan. Miksi?

Siksi, että syömistämme ohjaavat muutkin tekijät kuin elimistömme fysiologia tai tieto ravitsemuksesta. Tällaisia ovat tilannetekijät, tunteet ja ajatukset. Tilannetekijöitä ovat esimerkiksi seura, kauppareissu ja työpaikan kahvipöytä. Tunteista syömistämme ohjaavat erityisesti negatiiviset tunteet kuten suru, viha ja kiukku, mutta myös ilahtuminen voi johtaa syömiseen. Syömistä ohjaavista ajatuksista esimerkkejä ovat mieliteko-ajatukset, syömiseen houkuttavat ajatukset sekä onnistumiseen tai epäonnistumiseen liittyvät uskomukset.

Meillä kaikilla esiintyy tunnesyömistä kun lohdutamme itseämme vastoinkäymisen yhteydessä suklaapatukalla tai juhlimme iloista tapahtumaa herkuttelemalla. Kukapa ei myöskään olisi joskus ostanut mainoksen vaikutuksesta jotain syötävää, mitä ei ollut etukäteen suunnitellut. Mutta jos syömisestä tulee toistuva tunteiden käsittelykeino tai ulkoiset ärsykkeet johtavat toistuvaan herkutteluun, ne voivat olla lihavuuden osatekijöitä Toisaalta liiallinen hillintä voi pahimmillaan tarkoittaa anorektista syömiskäyttäytymistä. Pysyvän laihtumisen saavuttamiseksi muutosta tarvitaankin yleensä myös syömisen, tunteiden ja ajattelun välisiin yhteyksiin. Ruokavalion toteuttamiseen tarvitaan joustavuutta ja sopeutuvuutta monenlaisiin tilanteisiin tiukan rajoittamisen sijaan.

Syömisen, tunteiden ja ajattelun välisiä yhteyksiä on siis jonkin verran tutkittu, mutta vielä on paljon mitä ei tiedetä. Tarkkaan ei myöskään tunneta ohjausmenetelmiä, joilla näiden syömiskäyttäytymisen osatekijöiden yhteyksien suotuisia muutoksia pystytään edesauttamaan. Syömiskäyttäytymisen osatekijöiden tutkiminen osana laihdutusprosessia onkin mielestäni tärkeää ja laihdutusohjauksen kehittämiseen tulisi terveydenhuollossa panostaa nykyistä enemmän. Onhan laihduttaminen lääketieteellinen hoitotoimenpide, johon pitäisi pystyä saamaan tutkittua ja tehokasta tukea terveydenhuollosta silloin kun siihen on tarve. … että ei tarvitsisi tukeutua lehtiotsikoiden lietsomaan epätodelliseen laihdutushömppään.

Upeana olemiseen ja kesästä nauttimiseen ei tarvita laihduttamista.

Aurinkoista kevättä ja lämmintä kesää kaikille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *