Yliopisto – eilen, tänään ja huomenna

Yliopistojen rooli on perinteinen: sivistyksen antaja, korkeimman koulutuksen tuottaja ja tieteellisen tutkimuksen edistäjä. Yliopistot luovat todistettavasti hyvinvointia ympärilleen, niin tekee myös Itä-Suomen yliopisto. Muutama vuosi sitten käytännön toiminnan lähtökohdat muuttuivat entisistä.  Uutta yliopistolakia seurasi Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM:n) tulokseen perustuva yliopistojen rahanjakomalli.

Vaikka OKM:n myöntämä alakohtainen rahoitus auttaa hieman luonnontieteitä, pääosin saamme rahoituksemme vain tuloksellamme, emme lupauksilla tai neuvottelutaidoilla.  Tuloksillamme maksamme esimerkiksi palkkamme. Mistään ei löydy erillistä palkkarahaa, jota dekaani pahantahtoisuudessaan vain piilottelee.

Riittävä ansainta on mahdotonta, jos se jää liian pienen ”porukan” vastuulle. Olemme UEF-orkesteri. Hyvän lopputuloksen synnyttämisessä jokaisen panos on ratkaiseva ja vain onnistunut yhteen soitto näkyy meillä hyvänä tuloksena.

Nykytuloksilla luonnontieteellä, toki muillakin, on isoja haasteita menestyä yliopistotaloudessa. Rahanjako tuleville vuosille katsoo edellisinä vuosina aikaan saatuihin tuloksiin. Vuoden 2015 rahoitusta varten  OKM:n rahanjakomalli tarkastelee sitä, mitä saimme aikaiseksi vuosina 2011-2013. Niin makaamme 2015 kuin petasimme 2011-2013.

Kysyypä keneltä tahansa, kovasti on töitä tehty. Uskon sen.  Meidän tiedekunnassamme niin tärkeää täydentävää rahaa on myös hankittu toiminnan tehostamiseen. Miksi sitten tuloksemme eivät oikein riitä, ja kustannukset ovat helposti suuremmat kuin tulot. Teemmekö oikein asioita? Ovatko ihmisten työroolit oikeanlaiset?  Onko täydentävä rahoitus oikeanlaista OKM:n ansaintamallin mukaisen tuloksen tekemiseen tai käytetäänkö sitä optimaalisella tavalla?

Toimijoina ja tuloksen tekijöinä meidän on mietittävä sitä, koska UEF-laiva pysyy pinnalla vain yhteisellä tuloksellamme. Jos vain pyrimme säästämään ja pienentämään kuluja, voimme kurjistua niin ettei hyvän tuloksen tekemiseen ole enää edellytyksiä. Tilanteessa on hyvää se, että tehostuneiden toimenpiteiden pitää kohdistua juuri niihin asioihin, joita yliopiston tuleekin tehdä – tulokselliseen, korkeatasoiseen koulutukseen ja tutkimukseen.

Meillä kaikilla pitää olla tietoisuus tämän päivän todellisuudesta. Vuonna 2011 ei ehkä ymmärretty, että kolme vuotta myöhemmin ratkaisee se, mitä tuolloin saatiin aikaiseksi. Nyt ei ole varaa siihen, että muutaman vuoden kuluttua hoksaamme, että meidän olisi pitänyt keskittyä toisenlaiseen tekemiseen vuonna 2014.

Hyvät mahdollisuudet meillä on – kunhan osaamme tarttua oikeisiin toimenpiteisiin. Rohkeutta vaaditaan, eikä meillä ole ainakaan hyssyttelyyn varaa.

JurvelinJukkaJukka Jurvelin

One thought on “Yliopisto – eilen, tänään ja huomenna”

  1. Moi!
    Olen paljon miettinyt tätä nykyistä yliopiston tilannetta. Minua ihmetyttää se, miksi emme käytä hyödyksi tekniikan kehittymistä opetuksessa? Esimerkiksi internetin käyttöä etäopetuksessa (tällä hetkellä etäopetus saatavilla vain ulkopaikkakuntalaisille, ainakin kursseilla joilla olen käynyt). Miksi emme laajentaisi tätä niin, että teorian etäopetus olisi suunnattu kaikille opiskelijoille, ja luennot nauhoitettaisiin internettiin, jolloin ne voisi katsoa uudelleen, jos joku jäi epäselväksi (eikä samoja luentoja tarvitsisi esittää joka vuosi uudelleen). Tämä tiedon vapauttaminen vapauttaisi myös opintotilat ja opettajat käytännön opettamiseen (ja tietysti tutkimustyönsä tekemiseen).

    Ja tästä päästäänkin toiseen mieltäni askarruttaneeseen asiaan, että miksi opiskelijoita ei päästetä enemmän auttamaan yliopiston tuottamassa tutkimustyössä, ihan vaikka vain teorian (ja miksei käytännönkin) kannalta? Minusta kandin ja gradun tekeminen on turhankin pintaraapaisu siitä, mitä ala ja työ pitää sisällään. Kyllähän ammattikoulussakin rakennusalan opiskelijat pistetään rakentamaan taloa. Opiskelijat olisivat kuitenkin ilmaista työvoimaa, jotka saisivat palkakseen oppimisen. Mikä olisi parempi tapa oppia, kuin päästä mukaan tutkimustyöhön, jo opiskellessa?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.